اجاره اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن

(تعداد بازدید: 14981)   خراسان رضوئ ,  بینالود ,  کنگ 

روستای پلکانی کنگ (ماسوله خراسان ) در یکی از دامنه‌های شمال شرقی ارتفاعات بینالود و در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد است که قدمتی بیش از 1500 ساله دارد. اقامتگاه کنگ کهن نخستین اقامتگاه بوم گردی در روستای تاریخی کنگ می باشد که در زمینی به مساحت 270 متر بنا شده است. این مجموعه در 2 طبقه که معماری آن بصورت سنتی با دیواری کاه گلی ، سقف ( بصورت تیر و پرواز ) و در و پنجره های چوبی که حس آرامش و سر زندگی را القا می کند بنا شده است.

طبقه اول چایخانه سنتی  به منظور صرف انواع غذا ها و دسر های محلی به شکلی هنرمندانه تزیین شده و طبقه دوم 4 واحد اقامتی بومی با ظرفیت استاندارد 35 نفر را شامل می شود. این مجموعه در 2 طبقه که معماری آن بصورت سنتی با دیواری کاه گلی ، سقف ( بصورت تیر و پرواز) و در و پنجره های چوبی که حس آرامش و سر زندگی را القا می کند بنا شده است.
 


درخواست رایگان رزرو
تضمین بهترین قیمت
رزرو آنلاین اقامتگاه
در حال حاضر اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن قابل رزرو نمی باشد.


اطلاعات تکمیلی اقامتگاه

مشخصات

اقامتگاه کنگ کهن در مرکز روستا و در بافت پلکانی روستا واقع است که  مجموعا دارای 2 واحد 2 اتاقه و 2 واحد تک اتاقه می باشد.  هر کدام از واحدها دارای سرویس بهداشتی فرنگی-ایرانی و حمام مجزا هستند.

واحد های بزرگ 2 اتاقه ، دارای متراژ 40 متر مربع (هر اتاق 20 متر مربع) می باشد. و واحد های کوچک تک اتاق آن  15 متر مربع مساحت دارد.

در این اقامتگاه فضایی برای طبخ غذا توسط گردشگران طراحی نشده و اقامت همراه با وعده های غذایی قابل رزرو می باشد.

ورودی اقامتگاه کنگ کهن

آشپزخانه مرکزی، چایخانه و رستوران در طبقه اول در نظر گرفته شده است. پذیرایی نیز با غذاهای محلی، چای، دمنوش های کوهی و شیرینی محلی صورت می پذیرد.

به دلیل ساختار تاریخی روستا و سبک پلکانی آن هیچ اتوموبیلی قادر به تردد در داخل فضای مسکونی روستا نمی باشد. و به همین دلیل از جایی که ماشین را پارک میکنید ، 10 دقیقه  پیاده تا اقامتگاه سنتی کنگ کهن فاصله دارید.

ساختار طیبعی روستای کنگ ، سبب شده این منطقه مورد استقبال دوچرخه سواران و کوهنوردان قرار گیرد و هر ساله چندین گروه ورزشی جهت انجام فعالیت های کوهنوردی و دوچرخه سواری  به این مکان بکر مسافرت کنند.

وضعیت جغرافیایی

روستای کنگ در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا و در یکی از دامنه های بینالود واقع شده است. کنگ در لغت دو معنا دارد، در لغت نامه به معنای پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و معنای دیگر آن  به دژ مستحکم تعبیر شده‌است. کنگ با دره های سرسبز و آب وهوایی دلپذیر و قرار گرفتن سکونت گاه هایی بر روی کوهپایه، شباهت زیادی به شهر ماسوله دارد. قدمت تاریخی این روستا و وجود گورستان قدیمی، مسجد، تکیه و رباط شاه عباسی باعث شده این روستا رفته رفتهمعروفیت جهانی خود را بازیابد.سقف خانه‌های این روستای قدیمی، مسطح و دیوارهای آن گلی است و اغلب از سنگ ، خشت و چوب برای ساخت این خانه ها استفاده شده است در دل این منطقه تاریخی ، رودخانه پرآبی در کنار درختان انبوه میوه (گیلاس و آلبالو ) چشم انداز شگفتی را ایجاد کرده است. در روستای کنگ به دلیل ساختار پلکانی  ، بام هر خانه به عنوان حیات منزل بالاتر محسوب می شود.آب و هوای روستای کنگ ییلاقی می باشد و بطور متوسط دمای هوای آن نسبت به شهر مشهد حداقل 8 درجه خنک تر است.

اقامتگاه در ناحیه ایی از روستا بنا شده که از پنجره های چوبی آن، چشم اندازی زیبا از دره کنگ مشاهده کنید و با صدای آرامش بخش رودخانه، تاریکی شب را تا روشنایی صبحگاهی بُگذرانید.

کنگ به دلیل قدمت تاریخی که دارد در کتاب اوستا (کتاب آسمانی دین زرتشت ) و شاهنامه (کتاب حکیم فردوسی) بارها مورد اشاره قرار گرفته است.

روستای پلکانی کنگ در شهرستان طرقبه

امکانات

این اقامتگاه دارای مجوز بوم گردی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد. مسافرین و خود اقامتگاه در برابر حوادث احتمالی بیمه هستند. از نکات جذاب این خانه روستایی وسایل گرمایشی آن می باشد. استفاده از کرسی سنتی در سرمای زمستان و هوای برفی کنگ می تواند تجربه ای جالب را برای شما رقم بزند. همچنین بخاری هیزمی هم در این اقامتگاه موجود است که خود از المان های سنتی این سرای بومی است. در ضمن بخاری نفتی هم قابل استفاده می باشد. به دلیل آب و هوای ییلاقی روستای کنگ در تابستان نیازی به استفاده از وسایل سرمایشی احساس نمی شود با این حال پنکه سقفی نیز موجود است.

داخل اقامتگاه کنگ کهن

اینترنت وای فای رایگان برای مسافرین اقامتگاه کنگ کهن فراهم است. وضعیت آنتی دهی همراه اول مناسب می باشد. اما ایرانسل روستای کنگ را تحت پوشش قرار نداده است.

اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن دارای پارکینگ اختصاصی در اقامتگاه نیست. البته برای کل روستا صادق هست زیرا به دلیل ساختار پلکانی روستا امکان ورود خودرو به داخل بافت وجود ندارد.

غذا و پذیرایی

در این خانه سنتی وعده صبحانه ، ناهار، شام به مسافرین ارائه می شود. آش شله قلم کار، شله ماش، بلغور و آش مخصوص با سبزی کوهی و نوعی نان مخصوص که با سیب زمینی سرو می شود، تجربیات خوشمزه ای هستند که در کنگ انتظار شما را می کشند و می توانید آنها را امتحان کنید.

سوغات

داروهای گیاهی و کوهی شامل پرسیاووشان، خاکشیر و گل گاوزبان، چای گیاهی، استوقدوس، شیرینی محلی روغن جوشی، گردو، آلبالو و گیلاس را می توانید در این روستای تاریخی و سرسبز تهیه کنید.

خدمات ویژه

گشت روزانه از جاذبه های روستا و طبیعت گردی در اطراف کنگ که می تواند اوقات خوشی را برای شما فراهم آورد. همچنین پخت نان به صورت سنتی با دستان خودتان را تحت نظارت آشپز محلی در اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن می توانید تجربه کنید. البته این همه داستان نیست چرا که این امکان برای شما فراهم است تا در صورت تمایل برای اولین بار بتوانید شیر یک بزبومی منطقه کنگ را بدوشید.

تاخچه های اقامتگاه کنگ کهن

نحوه دسترسی

ماشین شخصی: مسافت بین مشهد و روستای کنگ 29 کیلومتر می باشد که از مشهد وارد جاده کمربندی امام خمینی طرقبه می شوید و بعد طی مسیری وارد جاده نغندر به کنگ می شوید ، انتهای جاده نغندر به کنگ به روستای کنگ ختم می شود.

حمل و نقل عمومی: نزدیکترین ترمینال به کنگ، پایانه مسافرتی وکیل آباد مشهد می باشد  همه روزه حداقل در 5 نوبت اتوبوس های مسافرتی  مسافران را از مشهد به کنگ و بالعکس جا به جا می کند.

قطار: نزدیکترین ایستگاه قطار به روستای کنگ ، ایستگاه قطار مشهد می باشد که 46 کیلومتر ( 59دقیقه) تا کنگ فاصله دارد.

هواپیما: نزدیکترین فرودگاه به روستای کنگ ، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد می باشد که 50 کیلومتر (1 ساعت و 7 دقیقه)  تا کنگ فاصله دارد.

جاذبه ها

به دلیل معماری روستا و کوه پایه ای بودن منطقه ، روستای کنگ همه ساله میزبان عکاسان ، دوچرخه سواران و کوهنوردان بسیاری می باشد چرا که خود روستا به تنهایی جاذبه قلمداد می شود.

روستای پلکانی کنگ

از جمله جاذبه هایی کهمی توانید در این اقامتگاه  تجربه کنید، پخت نان تنوری و دوشیدن شیر از بز محلی می باشد که اقامت در این مجموعه را بیاد ماندنی می کند.

مسجد و تکیه تاریخی کنگ

مسجد و تکیه روستا از دیدنی های تاریخی کنگ هستند که ۱۵۰ سال قدمت دارند. در گذشته دو تکیه در این روستا وجود داشته که یکی از آنها در اثر آتش سوزی از بین رفته است. در تکیه ای که امروز در روستا باقی مانده قبری قدیمی به چشم می خورد که نام خانم آمنه بر روی آن قرار دارد.

قبرستان کنگ

قبرستان کنگ که بر روی تپه مشرف به روستا واقع شده ، دارای سنگ قبرهای با ارزشی است و به عنوان یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این روستا شناخته می شود. اکثر سنگ قبرها از جنس شیست است و بر روی هر قبر، دو سنگ قبر قلوه ای شکل قرار داده شده است. تاریخ قبرها بیشتر به هجری قمری است و یکی از نکات جالب  در قبرستان کنگ ، علاوه بر خود قبرستان وجود علامت هایی برروی قبر ها بوده که برای تفاوت قائل شدن بین زن و مرد است که  نقش شانه یکطرفه نشان از مرد بودن متوفی و نقش شانه دوطرفه نشان از زن بودن متوفی است.

سنگ قبر های خاص روستای کنگ

قلعه تیغ میان

قلعه‌ تیغ میان از بناهای کهن روستای کنگ به شمار می رود که در گویش کنگی به آن تِغ میو می گویند. قرار گرفتن بین دو رودخانه کوچک و بزرگ باعث شده تا این قلعه به این نام خوانده شود. گفته ها و شواهد حاکی از این است که از این قلعه برای دیده بانی استفاده می شده است.

قلعه حصار

قلعه حصار در زمان شاپور ذوالکتاف (دهمین پادشاه ساسانی) بنا شده و گفته می شود که برای در امان ماندن جان مردم و مقابله با دشمنان از آن استفاده می شده است. این قلعه در بالادست کنگ واقع در کوهی میان رودخانه کنگ و زشک قراردارد و نام آن در کتاب سفر خراسان و سیستان اثر کلنل ییت (سرکنسول مشهد ) به چشم می خورد.

مزار شیخ عبدالله غرجستانی

از مکان‌های مهم مذهبی این روستا مزار شیخ عبدالله‌است که یکی از عرفای این دیار بوده و در سال 712 ه.ق متولد و به تحصیل علم و دانش در مشهد، قم و عتبات عالیات پرداخت و در کنگ چشم از دنیا فروبست، مزار ایشان در فاصله 2 کیلومتری غرب روستای کنگ در مسیر رودخانه کوچک قرار دارد.

جاذبه مذهبی

همه ساله دو دسته عزاداری ، متشکل از 5 طایفه روستای کنگ در روزهای تاسوعا و عاشورا به دسته روی و عزاداری می پردازند که میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی می باشد.

حسینه کنگ، قبرستان کنگ ، مقبره شیخ عبداله غرجستانی و قلعه حصار جز آثار ملی به ثبت رسیده کشورمان می باشند.

پیشنهاد ایران بوم گردی

به نظر تیم ایران بوم گردی دوشیدن شیر بز بومی منطقه کنگ از خاطره انگیز ترین اتفاقات سفرتون میشه.



موارد مشابه







دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران
دیدگاهی ثبت نشده است

نظری ثبت نشده است.




ارسال نظر و امتیاز

ثبت نظر









با ثبت نظر خود، به مسافران آتی این اقامتگاه جهت ارزیابی کمک کنید