جمعه 7 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ راهنمای سفر به فیلبند + عکس (1402)

⚡ راهنمای سفر به فیلبند + عکس (1402)

⚡ راهنمای سفر به فیلبند + عکس (1402)


نویسنده: مرضیه سعادت
02 اسفند 1399

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ راهنمای سفر به فیلبند + عکس (1402) جهت اجاره و رزرو



شمال کشور عزیزمان ایران، بی شک یکی از زیباترین مناطق ایران محسوب می‌شود که هرساله پذیرای گردشگران بیشماری می‌باشد. نوار ساحلی دریای خزر همیشه برای گردشگران و طبیعت دوستان سرشار از هیجان و حس خوب بوده اما تنها زیبایی شمال به جنگل و سواحل بی نظیرش خلاصه نمی‌شود. یکی از مناطق بکر این خطه که تا همین چند سال پیش ناشناخته بود و تنها مخاطبان خاص خود را داشت، ییلاق فیلبند می‌باشد، ییلاقی که ضیافتی در میان ابرها برایتان تدارک دیده است.

روستا فیلبند شاخص

 

فیلبند کجاست؟

فیلبند نام روستای ییلاقی در محدوده جاده هراز به سمت ارتفاعات چلاو و سنگچال می باشد که معروف به سرزمین اقیانوس ابرها است. در واقع  لقب بام شرقی مازندران را نیز به واسطه قرار گرفتن در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا به خود اختصاص داده است. زندگی در فیلبند هنوز هم به همان سبک و سیاق روستایی است و رد و اثر زندگی شهری در این منطقه کم پیدا می‌شود.

فل به معنای خسته بودن و بند به معنای به بند آمدن است که به دلیل دشواری مسیر این روستا در گذشته این نام را برای آن برگزیده اند. علاوه بر هوای خنک منطقه، چشم انداز منحصر به فرد البرز مرکزی، خانه‌های شیروانی، چراگاه‌ها، ابرهای روان در پایین دست و دره‌های سبز، همه و همه از مزایای این روستای ییلاقی می‌باشد.

 پیش بینی‌های هواشناسی در این روستا کاملا بی معناست چرا که ممکن است در یک روز شاهد چندین پدیده جوی باشید و تنها به فاصله چند ساعت باران، تگرگ، پرتوهای درخشان آفتاب، اقیانوس ابر و حتی برف را تجربه کنید.

روستا فیلبند

 

آغاز سفر

فرقی ندارد سفر خود را از کدام شهر یا استان شروع می‌کنید، کافیست خود را به جاده هراز برسانید و در حدفاصل تهران و آمل (147 کیلومتری تهران و 26 کیلومتری آمل) جاده‌ای فرعی که با تابلویی کوچک مشخص شده، شما را به روستا فیلبند (برای مشاهده و رزرو کلبه و ویلا های روستای فیلبند کلیک کنید) می‌رساند.

در همان ابتدای فرعی آسفالته از روی پل رودخانه هراز خواهید گذشت اگرچه بعضی از نقاط جاده به نسبت خوب نباشد اما طبیعت زیبا منطقه جبران همه کاستی‌هاست. پس از طی نمودن 18 کیلومتر از مسیر روستایی سرسبز به نام سنگچال در مقابلتان قرار می‌گیرد، گرچه راه زیادی تا فیلبند نمانده اما اندکی استراحت و گشت و گذار در طبیعت چشم نواز آن روستا خالی از لطف نیست.

فیلبند 17

سنگچال

 

پس از اندکی استراحت، جاده را به طول حدودا 12 کیلومتر ادامه دهید که جاده‌ای با سربالایی و پیچ‌های نسبتا تند است اما با اکثر ماشین‌ها می‌توان آن مسیر را پیمود. از آنجایی که مسیر دسترسی به فیلبند کاملا کوهستانی است پس نباید انتظار جاده‌ای کاملا هموار داشت و بهتر است قبل از سفر به صورت تخصصی خودروی خود را سرویس کنید تا به وسیله نقلیه خود اعتماد کامل داشته باشید.

مسیر روستا فیلبند

جاده فیلبند

 

پس از پیمودن مسیر پر پیچ و خم که طبیعتی شگفت انگیز را در جوار خود نگه داشته به ورودی روستا خواهید رسید و اولین چیز که خواهید دید گنبد سبز و کوچک امامزاده یحیی روستا است. دیگر تنها نیاز است که بهترین استفاده را از محیط زیبا و دوست داشتنی این روستا ببرید.

فیلبند 07

نمایی از روستای فیلبند

 

بهترین زمان سفر به فیلبند

بهترین زمان برای سفر به فیلبند چه زمانی است؟ اکثر گردشگران برای سفر به روستای فیلبند درگیر این مسئله هستند که چه زمانی مناسب تر است که به این منطقه سفر کنند. در پاسخ به این سوال باید گفت این روستا دارای آب و هوای کوهستانی است. به طوری که در اوایل فصل پاییز در این روستا هوای سرد برقرار می شود. هوای سرد و برف با سوز سرما در این روستا منجر شده ساکنان این منطقه آن را ترک کنند و به روستاهای گرم تر مهاجرت کنند. با توجه به اینکه در فصل سرد توده های ابری و هوای سرد در این منطقه حاکم می شود، مسافرت کردن به این منطقه دشوار و امکان ناپذیر است. 

بهترین زمان برای سفر به این روستا  فصل های بهار و تابستان است؛ چرا که در فصل تابستان این روستا آب و هوای بسیار مناسب و دلپذیری دارد. در این فصل اکثر گردشگران جهت تفریح در این روستا حضور پیدا کرده و از آب و هوای پاک و چشم اندار بی نظیر آن بهره می برند. برای تماشای دریای ابر روستای فیلبند و بوم گردی در آن بهتر است در فصل بهار به این روستا سفر کنید. 

فیلبند 10

 

برای اقامت در فیلبند دو راه پیش رو دارید؛ خانه‌ای در روستا اجاره کنید و یا در ارتفاعات آن کمپ بزنید. فقط برای کمپ زدن باید توجه داشت در فصل تابستان نیز، فیلبند شب‌های سردی دارد، بنابراین کیسه خواب و سایر مراقبت‌های کمپینگ را فراموش نکنید. تفاوتی ندارد در چه مکانی اسکان و یا در چه فصلی به این روستا سفر می‌کنید، لباس گرم را همیشه به همراه داشته باشید.

اجاره خانه در فیلبند

اجاره سوئیت و خانه در فیلبند تحت عوامل مختلفی متغیر است و هزینه اجاره خانه روستایی یا سوئیت در آن بستگی به شرایط مختلف دارد. در این مقاله به طور کلی به معرفی فیلبند و مناطق گردشگری آن پرداخته ایم. همچنین شرایط مختلف برای رزرو سوئیت و خانه را در این منطقه بیان کرده ایم. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و اجاره سوئیت در فیلبند این مطلب را مطالعه کنید.
 فیلبند 18

اجاره خانه

 

با توجه به اینکه فیلبند روستای کوچکی است و وسعت چندان بزرگی ندارد، تعداد مهمان سراها و ویلاها برای اجاره خانه در فیلبند بسیار محدود است. با وجود این که تعداد مسافران و گردشگران در این روستا بسیار زیاد هستند، یکی از گزینه های مناسب جهت اجاره سوئیت در فیلبند، خانه های روستایی این منطقه محسوب می شود.

در فصل تابستان و بهار به دلیل تعداد زیاد گردشگران قیمت این خانه ها و ویلاها افزایش می یابد. برای رزرو سوئیت و اجاره خانه در فیلبند قبل از مسافرت به این روستا و پر شدن ظرفیت می توانید به صورت اینترنتی یکی از خانه های محلی یا اتاق های مهمانسرا را برای خود رزرو کنید.

 

بوم گردی و طبیعت گردی در فیلبند

بوم گردی و طبیعت گردی در ایران برای بسیاری از گردشگران بسیار لذت بخش است. کشور ایران دارای مناطق جذاب و دیدنی است که یکی از این مناطق روستای فیلبند محسوب می شود. در اطراف روستای فیلبند جنگل های زیبای چلاو و روستای سنگچال وجود دارد که باعث جذب گردشگران شده است. این مناطق از زیبایی و طبیعت بی نظیری برخوردارند که می ‌توان ساعت ‌ها جهت تفریح و گردش در آنجا به گشت و گذار پرداخت. 

فیلبند 08

کلبه بوم گردی

 

بقاع متبرکه امامزاده یحیی در ورودی روستا قرار گرفته است که گنبدی نقره ایی دارد و علاوه بر جنبه معنوی می توان برای تفریح و بازدید نیز مناسب می باشد. اغلب در اوایل مرداد ماه مردم بومی این منطقه به رسم و رسومات خود می پردازند. با سفر کردن در این زمان می توان در کنار طبیعت گردی با فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه آشنا شد.

برای تماشای طبیعت بکر آن منطقه حتما کفش مناسبی برای پیاده روی بپوشید و مسیر روستا را تا انتها ادامه دهید، پس از پشت سر گذاشتن روستا به ارتفاعات فیلبند می‌رسید که فرصت مناسبی برای عکاسی و ثبت لحظات به یادماندنی خواهد بود. اگر فرصت کافی برای گشت و گذار دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا غروب آفتاب بر بلندای این بام زیبا بنشینید و زیبایی این لحظه را از دست ندهید.

 در این روستا رودخانه وجود ندارد اما با فاصله هر چند کوتاه چشمه هایی جوشیده اند که زیبایی این روستا را دو چندان کرده اند. یکی از چشمه های جوشان این روستا چشمه لار است که آب خالص و پاکیزه آن برای بیماری ‌های کلیه و استخوان درد مناسب است. قله اندوار در کوه های جنوبی روستای فیلبند برای کوهنوردی و طبیعت گردی بسیار مناسب می باشد.

از دیگر برنامه‌های جذابی که در این سفر می‌توانید تجربه کنید تماشای طلوع آفتاب از میان دریای ابر، بازدید از چشمه‌ها آب معدنی مانند چشمه لار، صرف صبحانه و غذای محلی در دل طبیعت، پیاده روی در دامنه کوه و... می‌باشد که همه اینها بسته به سلیقه و مدت زمان سفرتان دارد.ر دهید. همچنین می توانید در برنامه ریزی سفر به مازندران و بابل، سفر به سد لفور یا البرز را نیز قرار دهید.

روستا فیلبند

 

نکات مهم در سفر به فیلبند

  •   در این روستا خدماتی نظیر آب لوله کشی، سوپر مارکت، کترینگ، تکیه، سرویس بهداشتی عمومی و.. دارد که سفری آسوده‌تر را برایتان رقم می‌زند. حتما برای سفر وسایلی همچون لباس گرم، کفش مناسب راهپیمایی، عینک آفتابی، کرم آفتاب را مدنظر داشته باشید و از کارکرد درست خودروی خود بطور کامل اطمینان حاصل کنید.
  •    بهترین زمان سفر به این منطقه از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهرماه می‌باشد و در مابقی ایام سال به دلیل برودت هوا و صعب العبور شدن مسیر، افراد کمی در روستا باقی می‌ماند. 
  •   در برخی از اوقات فصل تابستان به دلیل ازدیاد مسافر ممکن است با کم آبی و یا قطع آب هم در این روستا مواجه شوید.
  •   اگر قصد کمپینگ ندارید با توجه به اینکه این روستا در ایام بهار و تابستان تا سه برابر ظرفیت خود پذیرای میهمانان بوده، بهتر است قبل از سفر به این ییلاق حتما محل اقامتتان را از پیش تعیین کنید؛ زیرا در این منطقه خبری از هتل و مهمانخانه نیست که در اینصورت پیدا نمودن خانه‌ای برای اجاره بصورت حضوری برایتان دشوار خواهد بود. یکی از راه های آسان و مطمئن اجاره سوئیت در فیلبند، رزرو بصورت آنلاین می باشد.

منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


مهدی رادکاویانی 20 تیر 1402
راهنمای محلی میخوام برا سفر گروهی و کمپ در منطقه فیلبند

مهناز یقین تبار ملکشاه 22 مهر 1401
بسیار عالی

حسین 10 تیر 1401
سلام با اتوبوس بخاهیم بریم فیلبند پایانه ی کدوم شهر باید بریم ؟

در پاسخ به حسین 23 خرداد 1402
درود حسین عزیز، اگر پایانه مسافربری شهرستان آمل را به عنوان مقصد انتخاب کنید و از جاده هراز به آمل برسید حدود 25 کیلومتری شهر آمل(سمت راست) تابلوی فیلبند را خواهید دید. از آنجا با ماشین های شخصی یا گذری می توانید خود را به فیلبند برسانید.

پربازدید ترین مطالب

تگ