شنبه 1 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ راهنمای سفر به سد البرز (سد لفور) + عکس (1402)

⚡ راهنمای سفر به سد البرز (سد لفور) + عکس (1402)

⚡ راهنمای سفر به سد البرز (سد لفور) + عکس (1402)


نویسنده: محمدجواد علینژاد
23 مرداد 1396



اگر می‌خواهید تجربه‌ی جدیدی از سفر به شمال ایران داشته باشید، حتماً سری به سد لفور بزنید. بازدید از سد لفور فقط به بازدید از یک سد محدود نمی‌شود، بلکه در حوالی این سد، جنگل سرسبز و بکر لفور قرار گرفته که خودش به تنهایی، دیدنی‌های حیرت‌انگیزی دارد. در حوالی سد لفور، خبری از رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید لوکس نیست و می‌توانید در هوایی مطبوع و به دور از هیاهیوی شهری، از طبیعت لذت ببرید 

لفور

دریاچه سد لفور

  • مسیر دسترسی به سد البرز

اگر از سمت جاده فیروزکوه قصد سفر به این منطقه را دارید می بایست بعد از گذشتن از شهر های پل سفید ، زیر آب و شیرگاه مسیر خود را به سمت جاده  شیرگاه – بابلکنار تغییر دهید که از مناطق کلیج خیل و اسلام آباد نیز عبور می کند.  البته همه اینها در صورتی است که ترافیک های مرسوم این شهر ها بخصوص در شهر زیرآب و آخرین تونل این شهر به سمت شیرگاه شما را به دام نیاندازد.  و جاده هراز هم شما را به ترتیب به شهر های آمل و بابل راهنمایی می کند. در شهر بابل باید به دنبال حرکت در مسیر جاده گنج افروز به سمت بابل کنار باشید البته در جاده ی گنج افروز باید بسیار مراقب باشید چرا که این جاده به دلیل موقعیت جغرافیایی در مجاورت دره ای بزرگ می باشد که با رانندگی ایمن و رعایت سرعت ایمن هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد  .

لفور

دریاچه سد لفور

 

آدرس : استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، دهستان لفور

ساعت بازدید : شبانه روزی

هزینه ورودی : رایگان

دریاچه سد لفور

زمانی که شما به روستای شیردارکلا درجاده گنج افروز می رسید تازه کمی از خستگی سفرتان کاسته می شود . درخت ها و جنگل های انبوه و بوی گیاهان طبیعی شما را شیفته ی خود می کند ولی این همه ی آن چیزی نیست که به دنبالش بودید و تازه مقدمه ای بر زیبایی های این منطقه است . به هنگام رسیدن به روستای شیردارکلا شما می توانید از چند مغازه ای که در آنجا وجود دارد مایحتاج خود و آن چیزی که فراموش کرده اید همراه خود داشته باشید را  تهیه کنید.  شما می بایست به سمت روستای قرآن تالار حرکت کنید و پس از عبور از روستا های عالم کلا و چند روستای دیگر از جمله شارقلت و هم چنین با کمک چند تابلو ی راهنمای قدیمی و رنگ و رو رفته  می توانید به سمت سد البرز در حرکت باشید.

لفور

دریاچه سد لفور

در طی این مسیر هم اگر گاهی اوقات از شیشه ی ماشین  و در هنگامی که از طبیعت مسحور کننده ی این منطقه لذت می برید ، به  بیرون نگاه کنید می توانید در دید خود ، رودخانه ی "بابل-رود" که از همین سد سرچشمه می گیرد را داشته باشید. ضمن اینکه وقتی در کنار جاده به جهت گرفتن عکس های خانوادگی و خویش انداز توقف می کنید ، می توانید به کمک حس لامسه از خنکی  و دلنشینی آب این رود خانه که نعمتی بی نظیراز سوی پروردگار است . بهره مند شوید البته در نظر داشته باشید  که این آب آشامیدنی نیست  ولی اگر تمایل داشتید و احیانا گله ی گاو یا گوسفندی در نزدیکی آن منطقه و ایضاً در خود رودخانه موجود نبود، خب اصلا به همان گزینه ی اول اکتفا می کنیم بله بهتر است از آب رودخانه نیاشامید.

 

لفور

دریاچه سد لفور

شما وقتی تا انتهای این جاده بروید به سد البرز می رسید اما چه فایده که شما فقط نمای روبروی این سد خاکی را دارید و این خیلی مطابق آن تعاریف و توصیفاتی که شنیده بودید نیست اینجاست که  تیم سفر ایران بوم گردی مسیری را پس از سختی بسیار به شما پیشنهاد می کند که  با عبور از دل جنگل انبوه   و مسیری خاکی شما را  به کنار سد ، بدون هیچ حصار و محافظی می برد البته باید خیلی خوش شانس باشید که قبل از مسؤلین و محیط بانان این منطقه این مطلب را میخوانید چون آنها سریعا رسیدگی می کنند و اطراف سد البرز در این منطقه را حصار کشی می کنند.

دریاچه سد لفور

خب ضمن شوخی با این عزیزان زحمت کش باید تاکید کنیم که هر گونه حفاظت از این سد خاکی برای خود مردم سودمند خواهد بود چرا که آمار و اخبار ناخوشایند از این گونه سد ها کم نمی باشد و شما هم اگر برحسب اتفاق به محیط بدون حصار و حفاظ این سد رسیدید در نظر داشته باشید که قرار نیست هیچ اقدامی بجز لذت بردن از منطقه ، گرفتن عکس ، صرف غذا با رعایت بهداشت محیط  انجام دهید  و به کل فکر آب تنی و شنا را از سر خود و اطرافیانتان بیرون کنید حتی با رعایت ایمنی شنا و جلیقه ی نجات . چرا که اینکار با توجه به هشدار های مربوطه توسط همان عزیزان زحمت کش برابر بازی با جانتان می باشد که خدای ناکرده موجب تاسف و از دست رفتن عزیزانتان می شود . پس همواره در این گونه مناطق به هشدار های محیط بانان و حتی مردم بومی منطقه توجه بفرمایید .

 

لفور

دریاچه سد لفور

  • برترین رستوران منطقه :

اگر شب قصد ماندن در کنار این سد خوش منظره را دارید سعی کنید حتما آتشی را در کنار چادر خود بر پا کنید و حتی المقدور مواد غذایی و آب آشامیدنی و کیسه ی زباله به همراه خود داشته باشید و در غیر این صورت می توانید اقدام به اجاره کلبه ها و ویلا های منطقه لفور کنید که از تنوع خوبی برخوردار است. البته برای پیدا کردن غذاهای محلی و تازه در دهستان لفور، می‌توانید به رستوران‌های محلی روستاهای این بخش سر بزنید. مثلا رستوران ماه و ماهی لفور از بهترین رستوران‌های محلی لفور است که انواع کباب و غذاهای ایرانی و محلی را سرو می‌کند.

لفور

رستوران ماه و ماهی

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


مهدی 03 آذر 1401
خیلی جای زیبایی بودش اما دور سد حصار کشیده بودن و باید کنار جاده می دیدیش.... کلی راه رفتیم تا برسیم بهش

محمد 11 مرداد 1401
جدای از توضیحات کامل متن نگارش بینظیر است

حسام 26 فروردین 1401
بسیار زیبا نگارش کرده اید، لطفاً پس از لذت بردن از طبیعت، زباله های خودمان را جمع آوری کرده و منطقه خارج کنیم

یاسر 01 مرداد 1400
از سمت خود شیرگاه هم راه داره، جاد‌ش هم آسفالته. از مسیر بابل کنار یه جاهایی جاده خاکی داره

ترانه 21 تیر 1399
ما با توجه به تصاویری که ازین سد دیدیم همین هفته یعنی ۱۹تیر رفتیم این سد، ولی اصلا راهی نداشت که بریم کنار آب همه جا حصار کشی شده بود، و کلا هم خیییلی گرم‌بود اشتباه کردیم واقعا، ولی اینکه همه راه هارو فنس کشیده بودن خیلی بد بود

علی 07 شهریور 1398
ادرس خیلی ناقص است

پربازدید ترین مطالب

تگ