پنجشنبه 20 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ ماسال کجا بریم؟ | 4 جاذبه دیدنی ➕ عکس

⚡ ماسال کجا بریم؟  |  4 جاذبه دیدنی ➕ عکس

⚡ ماسال کجا بریم؟ | 4 جاذبه دیدنی ➕ عکس


نویسنده: ایران بوم گردی
26 خرداد 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ ماسال کجا بریم؟ | 4 جاذبه دیدنی ➕ عکس جهت اجاره و رزرو



پاسخ به سوال ماسال کجا بریم؟

ماسال کجا بریم؟ ماسال یکی از مناطق جذاب و دیدنی با جاذبه های گردشگری بسیاری است. این منطقه به دلیل زیبایی های فراوان هر ساله عده زیادی را جهت تفریح به سمت خود جذب می‌ کند. برای اطلاعات و آگاهی بیشتر در مورد این منطقه توصیه می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید. در  در این مطلب سعی شده به موضوعات فهرست شده زیر بپردازیم و تا حد زیادی به سوالات مربوط به سفر به ماسال و دلایل آن پاسخ جامع دهیم.

  • ماسال کجاست؟

  • راهنمای سفر به ماسال

  • ماسال کجا بریم؟

  • سوغات 

  • بهترین زمان سفر به ماسال

  • نکات مهم برای سفر به ماسال

  • شکم گردی

  • اقامت در ماسال

  • آداب و رسوم در ماسال

  • سوالات متداول

ماسال 08

ییلاقات ماسال

 

ماسال کجاست؟

ماسال شهر کوچکی در شمال کشور که زیبایی های فراوانی دارد. این شهر سرسبز با ییلاقات، طبیعت بکر و آبشارهای مرتفعی که دارد برای گشت و گذار و تفریح واقعا لذت بخش است. شهر ماسال آبشار های فوق العاده دیدنی دارد که از جمله این آبشارها می توان به آبشار خون، آبشار تولی و آبشار راضیه اشاره کرد. همچنین آبشار ویوز که یکی از آبشار های دیدنی است در السبلانگاه قرار گرفته است.

بسیاری از افراد، کنجکاو بر این هستند که شهر ماسال کجاست و در کجا قرار گرفته است تا در صورت آشنایی با موقعیت به این مکان سفر کنند. برای اینکه از مکان و موقعیت دقیق شهر ماسال مطلع و آگاه شوید، باید بگوییم این شهر در قسمت غربی استان گیلان قرار گرفته است. شهر های مختلفی همچون خلخال، رضوانشهر، صومعه سرا و فومن اطراف شهر ماسال قرار دارند. در گذشته ‌های دور شهر ماسال، رود کنار نام داشت و روستای کوچکی بود، رفته رفته این روستا گسترش پیدا کرد و اکنون یک شهر است. 

فاصله تهران تا ماسال 364 کیلومتر (حدودا 4 ساعت و 45 دقیقه)

فاصله رشت تا ماسال 50 کیلومتر (حدودا 1 ساعت)

فاصله فومن تا ماسال 32 کیلومتر (حدودا 40 دقیقه)

 

شهر ماسال جمعیت بسیار زیادی ندارد و مردم ساکن این منطقه به زبان تالشی صحبت می ‌کنند. اکثر جوانان این شهر برای موفقیت و ادامه تحصیل شهر ماسال را ترک کرده و به شهرهای تهران و رشت می روند. جاذبه های شهر ماسال یکی از مهم ترین عواملی است که گردشگران را از شهرهای اطراف به سمت خود جذب می‌ کند.

ماسال 05

طبیعت بکر ماسال

 

راهنمای سفر به ماسال 

شما از راه های متفاوتی می توانید خود را به ماسال برسانید

     1. سفر با ماشین شخصی به ماسال

اگر ساکن تهران هستید و قصد مسافرت به شهر ماسال را دارید بهترین مسیر برای رفتن از تهران به ماسال اتوبان قزوین_رشت است. برای اینکه بخواهید جهت تفریح از تهران به ماسال بروید ابتدا باید از پل فردیس کرج مسیر اتوبان تهران_قزوین را طی کنید. در طی مسیر تابلوهای راهنما جهت رسیدن به ماسال شما را راهنمایی می ‌کنند. در طول مسیر باید بعد از پلیس راه رشت از سمت امامزاده هاشم به سمت جاده سراوان حرکت کنید.

بدانید که با طی کردن این مسیر دیگر نیازی به رد شدن از شهرهای رشت نیست و بعد از گذر از شهرهای فومن و صومعه سرا به ماسال می رسید.. باید توجه داشته باشید که جاده در برخی مواقع دو طرفه می شود و باید مسیر را به درستی بروید تا به ماسال برسید.

جاده قزوین- رشت

 اتوبان قزوین-رشت

 

  2. سفر با اتوبوس به ماسال

شما می توانید هر جای تهران که هستید خود را به پایانه غرب برسانید و از آنجا راهی ماسال شوید. اتوبوس شما را از طریق جاده قزوین_رشت پس از گذر از شهرهای کرج، قزوین، رودبار، رشت، فومن و صومعه سرا به شهر ماسال می رساند. در طی مسیر حتما از دیدن طبیعت زیبای گیلان مانند جنگل های سراوان، سفید رود، مناظر امامزاده هاشم رودبار و منجیل لذت ببرید.

    3. سفر با قطار به ماسال:

 از دیگر راه‌های زمینی سفر به ماسال علاوه بر اتوبوس و خودروهای شخصی قطار است. اگر قصد سفر به ماسال با قطار را دارید ابتدا باید بلیط قطار خود را تهیه کنید. افرادی که ساکن تهران هستند و قصد تفریح و سفر به ماسال را دارند باید در صورت سفر با قطار بلیط خود را برای رشت خریداری کنند.

پس از حدودا 7 ساعت  قطار تهران خود را به رشت می رساند که از آنجا می توانید توسط اتوبوس ها و یا تاکسی های میان شهری خود را به ماسال برسانید. فاصله رشت تا ماسال حدود 1 ساعت است که با طی کردن این مسیر از رشت وارد شهر ماسال می شوید.

4- سفر با هواپیما به ماسال:

از دیگر راه‌ های سفر به ماسال پرواز است که می توانید با خرید بلیط هواپیما برای رشت خود را به ماسال برسانید. هواپیما در فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت می نشیند و گردشگران می ‌توانند از طریق ماشین های عمومی و یا تاکسی‌ ها راه رسیدن به ماسال را پیش بگیرند.

 

از نظر شما ماسال کجا بریم؟

یکی از سوال هایی که برای گردشگران در شهر ماسال ایجاد می شود این است که ماسال کجا بریم؟ ماسال مکان های دیدنی بسیاری دارد که باعث شده است به یکی از مناطق توریستی جهان تبدیل شود. در ادامه به چند مورد از مناطق جذاب و دیدنی شهر ماسال اشاره می کنیم. 

•    ییلاق سوئه چاله 

ماسال کجا بریم؟ ییلاق سوئه چاله که به نام ییلاق سوچاله هم شناخته می ‌شود، دارای خانه های زیبا با سقف های رنگی است. مردمان این منطقه به این دلیل این نام را برگزیدند که گیاهان مختلفی همچون پنجری و گلپر در آن جا می رویند. خانه های ساخته شده در این ییلاق به صورت دو طبقه یا یک طبقه ساخته شده اند که ابرها در میان این خانه ها حرکت می کنند و باعث زیبایی دو چندان منظره می شوند.

ماسال03

ییلاق سوئه چاله

 

•    ییلاق اولسبلانگاه 

ماسال کجا بریم؟ از زیبا ترین مناطق در شهر ماسال، ییلاق اولسبلانگاه است که درخت های سرسبز و رنگی زیبایی دارد. واژه اولسبلانگاه به معنای درخت هایی با ارتفاع بلند بوده که به همین دلیل این نام را بر خود گرفته است. واژه اولسبلانگاه از دو واژه اولس و بلانگاه تشکیل شده که واژه اولس به معنای درخت ممرز و واژه بلندگاه به معنای بلند و مرتفع است. مردم این منطقه اولسبلنگاه را منطقه ‌ای برای رشد درختان با ارتفاع بلند می ‌دانند. 

 

•    ییلاق بام ماسال 

ماسال کجا بریم؟ یکی از زیباترین مناطق ماسال بام سبز ماسال است که به دلیل آب و هوای خنک، گیاهان سرسبز و آبشارهای خنک، گردشگران زیادی را جذب می کند. اگر بر فراز بام ماسال بایستید از تماشای جلگه ها لذت می برید و آرامش را در این طبیعت زیبا احساس خواهید کرد. کلبه های جنگلی ماسال و کلبه های کوهستانی ماسال از دیگر مکان های دیدنی و جذاب هستند که می‌ توان از تماشای آن ها لذت برد.

 

•    ییلاق شاندرمن ماسال

ماسال کجا بریم؟ اگر در مسیر جاده ماسال به رضوانشهر حرکت کنید پس از 7 کیلومتر (10 دقیقه) رانندگی به بخش شاندرمن ماسال می رسید. این منطقه کوهستانی به واسطه کوه هایی پوشیده شده از درختان سرسبز و طبیعت بکر هر ساله در فصل بهار و تابستان مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. از جاذبه های دیدنی شاندرمن می توان به غار آویشو، دشت النزه، آبشار ویوز و جمعه بازار شاندرمن اشاره کرد.

 

سوغاتی های ماسال

برای تهیه سوغاتی در ماسال کجا بریم؟ اگر هنگام سفر به ماسال به دنبال سوغاتی برای خانواده و عزیزان خود هستید بهتر است با خرید سوغاتی های متنوع عزیزان خود را خوشحال کنید. از سوغاتی های این شهر می توان به شیرینی های خوشمزه، صنایع دستی، گلیم ها، شال های بافتنی و قلاب ‌بافی های زیبا اشاره کرد. در ادامه به طور کامل چند مورد از این سوغاتی ها را توضیح می دهیم.

•    زرین نان 

زرین نان از نان های سنتی این محل است که توسط بانوان این شهر پخته می شود. این نان سنتی در شاندرمن و ماسال پخته می شود. طرز تهیه این نان به گونه ای طراحی شده که موادی همچون زردچوبه، گردو، شکر و دارچین در طرز تهیه آن وجود دارد. زنان این منطقه این نان خوشمزه را بر روی سنگ های داغ در دل طبیعت می پزند که بسیار خوش‌طعم است. 

•    بافتنی هایی از جنس پشم 

انواع لباس های پشمی از دیگر سوغاتی های این شهر است. لباس های پشمی همچون شال ها، دستکش ها به همراه طرح های مختلف و زیبا می توانند سوغاتی مناسبی برای اعضای خانواده باشد. از صنایع دستی شهر ماسال همین لباس های پشمی است که طرفداران زیادی دارد.

•    محصولات چوبی

برای خرید سوغاتی ماسال کجا بریم؟ از جمله هنرهای این شهر، نازک کاری های چوب و خراطی است که در شهر ماسال می توانید بسیاری از این محصولات را مشاهده کنید. مغازه های مختلف و بسیاری در شهر ماسال وجود دارد که بسیاری از مردم می توانند انواع ظرف های چوبی را با طرح های مختلف مشاهده و خریداری کنند. این ظرف های چوبی از چوب درختان طبیعی ساخته شده اند و به دلیل چوب طبیعی و کیفیت مناسب خواهان زیادی دارند. 

•    شیرینی های خانگی 

شیرینی های خانگی از دیگر سوغاتی های شهر ماسال به شمار می ‌روند. شیرینی های شهر ماسال مخصوص همین شهر است و به دلیل طعم  دلچسب اکثر مسافران برای سوغاتی این شیرینی های خوشمزه را خریداری می کنند.

نان محلی

نان محلی

 

بهترین زمان سفر به ماسال

اگر به دنبال راهنمای سفر به ماسال هستید؟ ادامه مطلب را مطالعه کنید. یکی از سوال های مهم گردشگران این است که در چه زمانی باید سفر کرد و تجربه بهترین سفر را کسب نمود. انتخاب یک زمان مناسب برای سفر از اهمیت بالایی برخوردار است. برای سفر به ماسال بهترین زمان، فصل های تابستان و بهار است؛ چرا که این شهر در فصل بهار و تابستان آب و هوای مطلوب و دلپذیری دارد. تماشای ییلاق های زیبای این شهر در فصل ‌های تابستان و بهار بسیار زیبا و دلپذیر است. با سفر کردن به این شهر در فصل بهار و تماشای ییلاق های اولسبلانگاه حس و حال عجیبی را تجربه خواهید کرد. 

ماسال 06

طبیعت اولسبلانگاه

 

اولسبلانگاه در 25 کیلومتری جنوب ماسال واقع شده و افراد زیادی در فصل‌ های تابستان و بهار به دیدن این منظره زیبا می روند. در فصل‌ های بهار و تابستان شهر ماسال بسیار دیدنی تر از پاییز و زمستان است. اگر صبح زود در کلبه های چوبی ماسال بیدار شوید حجم انبوهی از ابر و مه را مشاهده خواهید کرد و به همین دلیل احساس سرزمین فرازمینی به شما منتقل خواهد شد. مسافرت به مناطق مختلف بستگی به سلیقه افراد دارد و ممکن است برخی از افراد مسافرت به روش های لوکس و مدرن را به مسافرت کردن به مکان های قدیمی و سنتی ترجیح دهند. 

برخی گردشگران بیدار شدن در هتل های ۵ ستاره را به کلبه های جنگلی ترجیح می ‌دهند. در مقابل عده ‌ای از افراد هستند که مکان های طبیعی و کلبه های سنتی چوبی را انتخاب می کنند. با سفر به ماسال در فصل ‌های بهار و تابستان از زیبایی و سرسبزی طبیعت لذت می برید. با در نظر گرفتن این نکته در فصل های پاییز و زمستان کمتر کسی به شهر ماسال مسافرت می کند. بنابراین شهر ماسال به دلیل آب و هوا و طبیعت زیبا در فصل های اول سال و تابستان بیشتر گردشگر می پذیرد.

بازی با رنگ ها در ماسال

بازی با رنگ ها در ماسال

 

شکم گردی

برای شکم گردی در ماسال کجا بریم؟ در شهر ماسال غذاهای متنوع و بسیار خوشمزه ای وجود دارد. غذاهایی همچون فسنجان محلی ترش، باقلا قاتق، ترش تره با سبزیجات محلی، اناربیج با دانه های انار، سبزی گوشت و ادویه های مخصوص، کال کباب و بسیاری از غذاهای دیگر مورد علاقه گردشگران می باشند. اکثر افرادی که به ماسال سفر می کنند از خوردن غذاهای محلی این منطقه بسیار لذت می برند. این غذاهای خوشمزه همگی در رستوران های ماسال وجود دارند و افراد می توانند غذای مورد علاقه خود را از رستوران های سطح شهر سفارش دهند.

در شهرهای گیلان و ماسال حدوداً ۱۷۹ غذای مختلف پخت می‌ شود. در شهر ماسال رستوران های متعددی وجود دارد که می ‌توان با حضور در این رستوران ها خوردن غذاهای لذیذ ماسال را تجربه کرد. از رستوران های این شهر و اطراف آن می توان به رستوران هرز ماسال، رستوران نسرون، رستوران ننه گلبهار، رستوران اطراق و الماس شرق اشاره کرد. این رستوران ها با فاصله های کوتاه در شهر ماسال قرار گرفته اند و همین عامل باعث شده است اکثر گردشگران برای استراحت و صرف غذا در این رستوران ها حضور پیدا کنند. 

غذای گیلانی

غذای گیلانی

برخی از رستوران های این شهر به گونه ای ساخته شده اند که گردشگران بتوانند در کنار خوردن غذای خوشمزه از تماشای منظره لذت ببرند. کافه ها و رستوران های شهر ماسال با بهترین خدمات دهی باز هم به پایه اقامتگاه و آشپزخانه های ماسال نمی رسد. البته عده زیادی از مردم طرفدار رستوران هایی همچون خزر ماسال، هاراشید و گیلان فود هستند. از زیباترین و پر مشتری ترین رستوران ها هاراشید است که در بام سبز ماسال قرار گرفته و غذاهای آن گرانتر از غذاهای سایر رستوران ها است

 

فرهنگ و آداب و رسوم ماسال

در ادامه راهنمای سفر به ماسال باید بگوییم که ماسال مانند هر منطقه دیگری فرهنگ و آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد. سبک زندگی مردم هر منطقه نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه است. در این قسمت به معرفی فرهنگ و رسومات مختلف در شهر ماسال پرداخته ایم. مردم شهر ماسال در جشن های عروسی آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند و با آداب مخصوص به خود به صورت سنتی مراسم خود را برگزار می ‌کنند. به عنوان مثال در جشن های عروسی به جای خودروهای گل کاری شده از کالسکه های زیبا برای عروس کشان استفاده می کنند‌‌. 

مردم ماسال در عروسی های خود به موسیقی های سنتی، شلیک تفنگ، سینی مخصوص جهیزیه عروس و حمل مجمه که توسط زنان صورت می گیرد، انجام می شود. از دیگر مراسمات این منطقه می ‌توان به مراسم آشتی کنان قبل از ماه رمضان اشاره کرد. در این مراسم بزرگان فامیل دور هم جمع می ‌شوند و کسانی را که از یک دیگر ناراحتند و کدورت دارند را آشتی می دهند. در این مراسم بزرگان فامیل بدون اطلاع دهی افراد را دعوت می ‌کنند تا ناراحتی آن ها را از بین ببرند. همچنین از دیگر مراسم ها این است که قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مردم شهر ماسال شهر خود را از هرگونه آلودگی پاک می‌ کنند و با آسودگی خیال به راز و نیاز با خدا و انجام تکلیف های دینی در ماه رمضان می پردازند.

نوروزخوانی در گیلان

مراسم نوروز خوانی

 

از دیگر آداب و رسوم شهر ماسال می توان به مراسمات عید نوروز اشاره کرد. در سال جدید مردم علاوه بر دید و بازدید از اقوام و فامیل های خود و شب نشینی های طولانی مراسم های مختلفی را برگزار می کنند. با برگزاری این مراسم ها همه مردم اهالی منطقه در این مراسم شرکت می‌کنند تا دورهمی های یکدیگر لحظات خوشی را برای خود به وجود بیاورند.

 

راهنمای سفر به ماسال

اگر به دنبال راهنمای سفر به ماسال هستید، در این قسمت نکات مهم قبل از سفر به ماسال را به صورت موردی بیان می‌ کنیم تا با آمادگی بیشتر به این شهر زیبا سفر کنید.

1.    قبل از اینکه راهی سفر به ماسال شوید از تمامی اسناد مهم عکس بگیرید. از مدارکی همچون شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، بلیط هواپیما، بلیط قطار و تمامی مدارکی که به شما کمک می کند، در صورت بروز مشکل از آن ها کمک بگیرید.

2.    در ادامه راهنمای سفر به ماسال باید بگوییم که قبل از سفر تمام وسایل الکتریکی خود را شارژ کنید. وسایل هایی همچون تبلت، تلفن همراه، لپ تاپ، دوربین، آیپد و سایر لوازم برقی را به طور کامل شارژ نمایید تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها استفاده کنید. 

3.    در راهنمای سفر به ماسال درج شماره تلفن های مورد نیاز نیز ذکر شده است. بنابراین شماره های مختلف ضروری همچون آژانس هواپیمایی و یا ایستگاه قطار یا هر شماره ضروری دیگری که باید قبل از سفر به ماسال آن ها را در دسترس داشته باشید را مهیا کنید.

4.    سعی کنید تمامی مدارک مورد نیاز را به همراه خود داشته باشید؛ زیرا در غیر این صورت اقامت در هتل، اقامتگاه، ویلا و کلبه یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کار را برای شما دشوار می‌ کند. 

5.    نگهداری مبلغی پول نقد نیز درلیست راهنمای سفر به ماسال نوشته شده است. سعی کنید مبلغی پول نقد به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به وسیله یا هر چیز دیگری بتوانید خرید های خود را در این شهرستان انجام دهید. 

6.    برای سفر برنامه داشته باشید، سعی کنید قبل از رسیدن و حرکت به سمت ماسال تمام مدت سفر خود را با برنامه پیش ببرید. داشتن برنامه در طول سفر یک تجربه لذت بخشی را به وجود می آورد.

7.    قبل از رسیدن به ماسال افکار منفی را دور بریزید و سعی کنید با افکار مثبت بیشترین لذت را از سفر و جاذبه های طبیعی این شهر ببرید.

 

برای اقامت در ماسال کجا بریم؟

برای اقامت در ماسال کجا بریم؟ اگر قصد سفر به ماسال و اقامت در این شهر زیبا را دارید بهتر است قبل از سفر با اقامتگاه های این شهر به طور کامل آشنا شوید. به دلیل سرسبزی و جذابیت فضای ییلاق های ماسال اکثر کسانی که از شهرهای دیگر به ماسال سفر می کنند، تمایل دارند با اقامت در کلبه جنگلی ماسال خاطره ای به یادماندنی برای خود رقم بزنند. صفا و صمیمیت کلبه کوهستانی در ماسال آنقدر زیاد است که از هرگونه فکر و دغدغه زندگی شهری به دور می شوید.

ماسال 07

کلبه در ماسال

 

 اگر قیمت اجاره کلبه در ماسال را می خواهید لیست قیمت در سایت قرار داده شده است. برای اجاره کلبه در ماسال نیازی به مراجعه حضوری نیست. کافی است تعداد روزهای اقامت را مشخص کنید و به صورت اینترنتی در روزهای مد نظر اقامتگاه دلخواه خود را رزرو کنید. 

برای اجاره کلبه جنگلی ماسال کافی است تصویر کلبه ها را از سایت بررسی کنید. هر یک از کلبه ها که خوشتان آمد را به صورت آنلاین رزرو فوری کنید تا اشخاص دیگر آن کلبه را انتخاب نکنند. معمولاً ظرفیت کلبه و امکانات آن در کنار تصاویر کلبه ارائه می شود تا با آگاهی بیشتر کلبه جنگلی مد نظر خود را انتخاب کنید.

 هزینه اجاره کلبه در ماسال نسبت به هزینه هتل های درون شهری بسیار مناسب تر و مقرون به صرفه است. در حالی که با اقامت در کلبه کوهستانی، اقامت در محیطی دنج و زیبا را تجربه خواهید کرد. تصور کنید صبح زود از خواب بیدار شوید و با منظره ای سر سبز یا کوهستانی صبحانه خوشمزه خود را میل کنید. برخی از اقامتگاه ها خود دارای آشپزخانه هستند که می توانید صبحانه، ناهار و شام را با بهترین کیفیت نوش جان کنید. غذاهای محلی شهر ماسال با بالاترین کیفیت و مناسب ترین هزینه در اختیار مسافران قرار داده می شود. 

چشم انداز ویلا با تراس و چشم انداز عالی در ماسال (

غروب خورشید در ماسال

 

سوالات متداول

1.    شهر ماسال از لحاظ موقعیت مکانی کجا قرار گرفته است؟

           شهر ماسال در قسمت غربی استان گیلان قرار دارد.

 

2.    کدام شهرها در همسایگی شهر ماسال در شمال کشور قرار گرفته اند؟

          شهرهای رضوانشهر، خلخال، فومن و صومعه سرا در مجاورت ماسال قرار دارند.

 

3.    در صورت ساکن بودن در تهران از چه مسیری می توان به شهر ماسال مسافرت کرد؟

          کوتاهترین مسیر زمینی برای تهرانی ها جاده قزوین_رشت می باشد.

 

4.    سوغاتی های شهر ماسال چیست؟ چند مورد از آن ها را نام ببرید.

           صنایع دستی چوبی، شیرینی محلی، زرین نان و ...

 

5.    بهترین زمان سفر به ماسال چه فصلی است؟

          بهترین زمان سفر به ماسال با توجه به کوهستانی بودن منطقه فصل بهار و تابستان می باشد.

 

 

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گیلان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ