شنبه 8 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

مینودشت

مینودشت

مینودشت


نویسنده: رزیتا ادریسی
20 شهریور 1398

مینودشت، شهری در استان گلستان که در 98 کیلومتری گرگان واقع شده و با شهرهای گنبدکاووس، آزادشهر، گالیکش، سمنان و خراسان همسایه است. این شهرستان در مجاورت جاده تهران – مشهد و در دنباله دامنه کوه‌های البرز شرقی قرار گرفته و دارای اقوام مختلفی نظیر، مازندرانی، تاتی، قزلباش و کتولی می‌باشد که زبان مردم قزلباش ترکی است ولی زبان فارسی به عنوان زبان مشترک مردم این شهرستان محسوب می‌شود. مینودشت اسامی گوناگونی در طول تاریخ برای خود برگزیده که کبود جامه، حاجیلر، سنگر، سنگر حاجیلر و دشت مینو از جمله نام‌هایی است که به آن منتصب شده است.

این شهرستان دارای آب و هوای معتدل و مرطوب می‌باشد و مردم آن بیشتر به شغل بازرگانی و کشاورزی مشغول‌اند. البته نوغانداری نیز در این شهرستان رواج دارد.

شمال و جاذبه‌هایش، وصف ناشدنی است. در میان این همه زیبایی، شهری قرار گرفته که از این جاذبه‌ها بی بهره نیست. شهری در خطه سرسبز استان گلستان که هر چه از جاذبه‌های آن بگوییم کم گفته‌ایم. جاذبه‌هایی نظیر، تپه بازگیر، شهر تاریخی دشت حلقه، آبشار لولوم، آق چشمه، منطقه جنگلی باقرآباد، چراغ تپه، پارک ملی گلستان، موزه مینودشت و غار سم که می تواند تنها بخشی از مناطق دیدنی این شهرستان باشد و دلیلی برای سفر به این خطه از سرزمین سرسبز گلستان. البته طعم لذیذ غذاهای محلی این شهرستان همچون، حلوای آماج، نان پادرازی، جز حلوا و سرغربیلی نیز تجربه‌ای فراموش نشدنی را به میهمانان خویش هدیه می‌کند.

اقامت در خانه‌های چوبی که هر فصل از سال زیبایی خود را دارد نیز تجربه دیگری است که از سفر به شمال نصیبتان می‌شود. خانه‌هایی در میان کوه‌های پوشیده از درختان جنگلی، چشمه‌های گوارا، آبشارهای خروشان که هر گردشگری را سر ذوق می‌آورد. خانه‌ایی بنا شده در دل روستاهای کوهستانی و ییلاقی با چشم اندازی بی نظیر به جنگل‌های بکر و آرام گلستان که امکان پیاده روی و جنگل نوردی را برای هر عاشق طبیعت دوستی فراهم نموده است.

پارک ملی گلستان

در نزدیکی مینودشت، طبیعتی با مساحتی بیش از 91 هکتار قرار دارد که به عنوان یکی از مهم ترین مناطق حفاظت شده و قدیمی‌ترین پارک ملی ایران شناخته می شود. پارکی که در سال 1354 عنوان پارک ملی ایران را از آن خود کرد. منطقه‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی. گونه‌های جانوری و گیاهی متعدد این منطقه نظیر، دارکوب سیاه، خرس قهوه‌ای، گوسفند وحشی اورپال، پلنگ، سمور جنگلی، کبک، قرقاول، هما، ممرز، نمدار، بلوط و زبان گنجشک سبب شده که به عنوان یکی از 50 ذخیرگاه زیست محیطی کره زمین در یونسکو به ثبت برسد. این پارک در مسیر ارتباطی شمال کشور و استان خراسان واقع شده است.

پارک ملی گلستان

شهر تاریخی دشت حلقه

این شهر تاریخی در 12 کیلومتری غرب مینودشت و 3 کیلومتری شمال جاده گرگان – مشهد، در حاشیه روستایی به همین نام قرار گرفته است. دشت حلقه در واقع شهری مربوط به دوره اشکانیان می‌باشد که در دوره ساسانی و اسلامی بازسازی گردیده است. این دشت به صورت هشت ضلعی نامنظم بنا شده و با مساحت 338 هکتاری، با دو حصار بزرگ محصور شده است. کاوش های باستان شناسی به دست آمده بیانگر این مطلب است که، تپه‌ای که شهر بر روی آن واقع شده مربوط به دوره پیش از تاریخ می‌باشد و اوج شکوفایی این شهر را در دوران اشکانی و ساسانی نشان می دهد.

شهر تاریخی دشت حلقه

تنگه چهل چای

با توجه به موقعیت جغرافیایی مینودشت و مواهب الهی آن و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و قرار گرفتن این شهر در محدوده مرکزی و میانی مسیر تهران – مشهد، هم از لحاظ مسافت و هم از جنبه آب و هوایی برای آسایش حین سفر و بهره برداری از مواهب طبیعی منطقه برای مسافرین، گزینه مناسب می‌باشد. پدیده‌های طبیعی چهل چای با جنگل‌های انبوه و به هم فشرده که در دامنه کوه وبستر دریا وجود دارد، جریان رودخانه و همچنین چشمه‌های دائمی و فصلی فراوان، مناظر زیبا از جلوه‌های آفرینش را در پیش روی مشتاقان طبیعت قرار داده است. با توجه به دسترسی آسان، وجود جاده آسفالته و محوطه سازی انجام شده، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی، موقعیت مناسبی برای تفرج و تفریح مسافران اهالی منطقه و شهرهای مجاور می‌باشد.

تنگه چهل چای

اگر علاقمند به سفر و بازدید از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم شهر مینودشت هستید و تمایل دارید چند شبی را به دور از هیاهوی شهری در محیطی آرام و دل نشین خانه روستایی، غذاهای لذیذ محلی و ارگانیک را تجربه نمایید، سامانه رزرواسیون ایران بوم گردی مجموعه‌های بوم گردی و اقامتگاه‌های سنتی را به شما معرفی می‌کند که شرایط لازم، برای میزبانی از گردشگران را دارا می‌باشد. سامانه تخصصی ایران بوم گردی که خانه بوم گردی ایران نامیده می‌شود سعی نموده با رعایت استانداردهای مصوب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، شرایط مناسبی را برای اقامت طبیعت دوستان و مسافران عزیز محیا کند تا لحظاتی خوش و خاطرات به یاد ماندنی را به یادگار بگذارد.

گردشگران می‌توانند با مراجعه به سایت ایران بوم گردی و مشاهده عکس، ویدیو، توضیحات کامل، نظرات کاربران و قیمت‌ها نسبت به اجاره خانه‌های روستایی و رزرو اقامتگاه بوم گردی با مناسب ترین قیمت اقدام فرمایند.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گلستان

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ