چهارشنبه 5 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

غذای سنتی، شیرازی پلو

غذای سنتی، شیرازی پلو

غذای سنتی، شیرازی پلو


نویسنده: آرمیون
07 دی 1396

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به غذای سنتی، شیرازی پلو جهت اجاره و رزرو



شیرازی پلو (کته شیرازی)

شیرازی پلو یکی از غذاهای لذیذ و معروف استان فارس است و همانطور که از اسمش مشخص است مختص شهر شیراز است و این غذای لذیذ طرفداران بسیاری دارد و خوردن آن در خود شیراز آن هم اقامتگاه های بوم گردی استان فارس و شهر شیراز صفای دیگری دارد. مردم شهر شیراز برای تهیه این غذا از مواد اولیه ی نظیر برنج، مرغ، زعفران، روغن، کره، ماست بدون آب، بادمجان، زرشک، تخم مرغ، زیره، نمک، خلال پسته و بادام، فلفل و زرد چوبه استفاده می کنند. بیشتر افراد این غذا را همراه با ماست، سبزی خوردن و سالاد شیرازی سرو می کنند. در این غذا برنج به صورت کته طبخ می شود و از نظر کارشناسان تغذیه  بهترین نوع پخت برنج به صورت کته است که خواص آن حفظ می شود از این رو کته شیرازی جزو غذاهای پر خواص شناخته می شود.

شیرازی پلو

مواد لازم : 

برنج : یک پیمانه سرخالی برای هر نفر

زرده تخم‌مرغ : 5 تا 6 عدد

ماست چکیده:  یک لیوان

مرغ : 700 گرم

روغن مایع : 250 گرم

کره : 100 گرم

زعفران دم‌کرده :دو قاشق غذاخوری

بادمجان : 5 عدد متوسط

زرشک : 3 قاشق غذاخوری

خلال پسته و بادام : 4 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل : به میزان لازم

طرز تهیه شیرازی پلو:

شیرازی پلو یا ته چین مرغ و بادمجان یکی از لذیذترین غذاهای اصیل ایرانی هست که ته چینیه که همه بلدین فقط بادمجان داره که طعمشو خیلی خوب و کره ایی میکنه. برای تهیه ابتدا زرشک را بشویید و با خلال پسته و بادام مخلوط کنید. مرغ را بپزید و برنج را پس از شستن آبکش کنید. بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌های نازک برش بزنید و سرخ کنید. زرده تخم‌مرغ را با ماست و زعفران آب کرده مخلوط کنید و خوب​ هم بزنید تا صاف و یکدست شود. روغن و کره را به این مواد اضافه کنید. سپس برنج را به گونه‌ای به مواد اضافه کنید که دانه‌های​ آن خرد نشو​د.

شیرازی پلو

در این مرحله یک ظرف پیرکس یا یک ظرف مناسب دیگر انتخاب کنید و کف ظرف را چرب کنید. نیمی از برنج را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با پشت قاشق صاف کنید. تکه‌های گوشت مرغ را روی آن بگذارید و در ردیف بعد حلقه‌های بادمجان‌ها را بچینید و روی مرغ و بادمجانها را کمی نمک و فلفل بپاشید. در نهایت مقداری خلال پسته و بادام روی آنها بریزید و سعی کنید مرغ‌ها را روی ردیف آخر قرار دهید. سپس باقیمانده برنج را روی آن بریزید. سعی کنید ظرف را خیلی پر نکنید تا برنج جای دم کشیدن داشته باشد. حالا سطح روی برنج را صاف کنید و آب باقیمانده مرغ را روی برنج بریزید و با بستن در ظرف با فویل اجازه دهید​ دم بکشد. روی فویل چند سوراخ کوچک ایجاد کنید تا بخار از آن خارج شود و برنج خمیر نشود. فر را از قبل گرم کنید و شیرازی پلو را به مدت یک ساعت و نیم در دمای 180درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید. بعد از پخت غذا آن را در دیس برگردانید و اطراف آن را با ماست چکیده همراه با زرشک و خلال پسته و بادام تزئین کنید.

شیرازی پلو


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی فارس

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


:-) 09 خرداد 1399
عالیه ولی من چون خلال پسته دوست ندارم نداشتم دیگه

پربازدید ترین مطالب

تگ