شنبه 8 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

تنکابن کجاست

تنکابن کجاست

تنکابن کجاست


نویسنده: عسل غضنفری
03 بهمن 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به تنکابن کجاست جهت اجاره و رزرو



  • تنکابن کجاست؟ سفر به پایتخت مرکبات ایران

فصل گرما که از راه می‌رسد، شهرها، روستاها و حتی جنگل‌های شمال ایران پر از مسافرهای چمدان به‌دست می‌شود. خانواده‌ها و گروه‌های دوستانه از همه‌جای ایران راه می‌افتند تا دریاچه خزر و جنگل‌های جلگه‌ای را از نزدیک ببینند؛ حتی اگر سال قبل و سال‌های قبل‌تر شمال را دیده باشند. خودمانی بگوییم، ده بار هم برویم باز هم کمتر از نصف دیدنی‌ها را می‌بینیم. 
این بار در نقشه حرکت می‌کنیم. از جاده چالوس راه می‌افتیم و منظره درخت‌ها و جلگه‌ها پیش‌روی ما سبز می‌شوند. بوی جنگل و خاک باران‌خورده مستقیم روح انسان را هدف می‌گیرد و آرامش و شادی را به اوج می‌رساند. انتهای مسیر به جاده ساحلی می‌رسیم. چند دقیقه پهلو به پهلوی دریاچه خزر حرکت می‌کنیم و منظره ساحل و آب‌های بی‌انتها را به ذهن می‌سپاریم. این جاده به شهرستان تنکابن می‌رسد؛ جایی که آرامش دریا و هیاهوی بی‌صدای جنگل کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

تنکابن زیبا

نمایی از تنکابن

  • تنکابن کجاست؟ 

شهر تنکابن مرکز شهرستان تنکابن است و به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهرستان غرب مازندران شناخته می‌شود. تنکابن درست کنار دریاچه خزر قرار دارد و جنگل‌ها، آبشارها و دشت‌ها در فاصله چند کیلومتری شهر هستند. با این حساب هر زمانی را برای سفر انتخاب کنیم، جایی برای وقت‌گذرانی داریم و یک سوژه درست‌وحسابی برای عکاسی پیدا می‌شود.

ارتفاعات تنکابن

ارتفاعات تنکابن

  • فاصله تنکابن به تهران :

فاصله تنکابن به تهران ۲٠٠ کیلومتر است حدود ۴ ساعت زمان می‌برد تا به مقصد برسید. مسیر از آزادراه تهران-شمال شروع می‌شود. در امتداد این جاده حرکت کنید و از باغ دره سنگان، روستاها و جاذبه‌های گردشگری خارج از شهر تهران بگذرید. بعد از حدود ۱ ساعت رانندگی یک دو راهی می‌بینید. سمت راست، جاده چالوس است و سمت چپ آزادراه تهران-شمال ادامه دارد. شما می‌توانید از هر مسیری که باب میل‌تان بود، سفر را ادامه دهید. 
جاده چالوس از میان درخت‌ها می‌گذرد و اطرافش مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. اگر این مسیر را انتخاب کردید، حتما برای توقف و استراحت زمان در نظر بگیرید. این‌طوری فرصت بیشتری برای وقت‌گذرانی در طبیعت دارید و خستگی از شما دور می‌شود. نتیجه‌اش کاهش خطر حوادث جاده‌ای و یک دوربین پر از عکس‌های خاطره‌انگیز است. 
ادامه سفر به شما و مسیری که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. پیشنهاد ما این است که تا شهرک شهید رجایی چالوس رانندگی کنید و بعد از جاده ساحلی به سمت تنکابن بروید. منظره دریا و موج‌های کوچک و بزرگش در تمام مسیر جاده ساحلی همراه شماست و رطوبت هوا از حضور شما در ساحل دریاچه خزر استقبال می‌کند.

مسیر دسترسی از تهران به تنکابن

مسیر دسترسی از تهران به تنکابن

  • فاصله تنکابن به رشت :

رشت همه‌چیز دارد؛ از جنگل و ساحل تا پاساژ و شهربازی! با این حساب فرقی ندارد همراه خانواده باشید یا دوستان؛ برای تمام همسفرها فرصت تفریح و خوش‌گذرانی وجود دارد. 
بیشتر مسافرها به هوای رشت و باران‌های نقره‌ای معروفش به شمال سفر می‌کنند. چند روزی مهمان بزرگ‌ترین شهر شمال ایران می‌شوند و بعد بار سفر می‌بندند به شهرهای اطراف سر می‌زنند. اگر این نقشه سفر شماست، باید فاصله تنکابن به رشت را قبل از شروع سفر بدانید. تنکابن حدود ۱۳٠ کیلومتر با رشت فاصله دارد و تقریبا ۳ ساعت بعد از شروع حرکت به مقصد می‌رسید.

مسیر دسترسی از رشت به تنکابن

مسیر دسترسی از رشت به تنکابن

  • آب و هوای تنکابن چگونه است؟ 

شمال را با آب‌وهوای مرطوب و باران می‌شناسیم. حتی اگر آفتاب در آسمان باشد و نورش ما را وادار کند که چشم‌هایمان را ببندیم، باز هم می‌دانیم که ممکن است چند دقیقه‌ی دیگر باران ببارد. به قول معروف، آب‌وهوای شمال مودی و غیرقابل‌پیش‌بینی است. آب و هوای تنکابن هم کم‌وبیش همین‌طور است. این‌جا زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و شرجی دارد. 
اگر مثل بیشتر مسافرها فصل گرم سال را برای سفر انتخاب می‌کنید، خیالتان از هوا راحت باشد. تنکابن به عنوان یکی از شهرهای خوش‌آب‌وهوا در مازندران شناخته می‌شود و دما در تابستان بین ۲٠ تا ۳٠ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.
پیشنهاد ما این است که قبل از سفر، سایت هواشناسی ایران را ببینید و وضعیت هوای مقصد را در تاریخ مورد نظر بررسی کنید. 

 

پاییز تنکابن

پاییز تنکابن

  • سوغاتی تنکابن چیست؟

شغل بیشتر مردم تنکابن کشاورزی و دامداری است. باغ‌ها و شالیرازها همه‌جای شهر هستند و هرکدام به یک محصول و میوه اختصاص داده شده‌اند. بعضی‌ها گردو و فندق پرورش می‌دهند؛ بعضی‌ها هم برنج و مرکبات. سوغات اصلی تنکابن این محصولات و صنایع دستی مثل چوخا، جاجیم، ظرف‌های چوبی و سفالی است.
راستی! تنکابن پایتخت مرکبات ایران است و میوه‌هایش فوق‌العاده هستند. اگر برای سوغات هم خرید نکردید، حتما موقع سفر میوه‌های بومی منطقه را امتحان کنید.

سوغات تنکابن

سوغات تنکابن

  • جاهای دیدنی تنکابن :

دیدنی‌های شمال تمامی ندارند. از این شهر به آن شهر، و از روستایی به روستای دیگر پیش می‌رویم و در هر قدم جایی برای وقت‌گذرانی می‌بینیم. تنکابن مثل بقیه شهرهای شمال، دیدنی‌های خاص خودش را دارد؛ از جنگل و دریا یا آبشار و پل‌های تاریخی. 
جنگل پر است از درخت‌هایی که سال‌ها صبورانه ایستاده‌اند و رفت‌وآمد هزاران مسافر را تماشا کرده‌اند. در سایه درخت‌ها، زیر پوسته‌هایشان، کنار رودها و در سراسر جنگل، موجوداتی هستند که تمام عمر برای بقا تلاش می‌کنند. آن سوی شهر، دور از هیاهوی آرامش‌بخش جنگل، موج‌های دریا به ساحل برخورد می‌کنند. صدف‌ها زیر شن‌های ساحل به‌خواب فرو می‌روند و آب مثل یک مادر، آن‌ها را نوازش می‌کند. این تصویر حقیقی طبیعت است؛ زیبا، آرامش‌بخش و پر از شوق زندگی. بیشتر جاهای دیدنی تنکابن منطقه جنگلی هستند. 

تنکابن زیبا

تنکابن زیبا
 

پل چشمه کیله :

رودهای کوچک و بزرگ در تمام شهرهای مازندران دیده می‌شوند. مردم برای گذر از رود نیاز به مسیر دارند و پل می‌سازند. برای همین، شمال کشور خانه‌ی پل‌های تاریخی است. تنکابن چند پل دارد و در آجرهای قدیمی هرکدام از آن‌ها داستان دور و درازی نهفته است. این بار درمورد پل چشمه کیله صحبت می‌کنیم. 
چشمه‌کیله فقط یک جاذبه گردشگری نیست. این بنای تاریخی به عنوان سمبل و نماد تنکابن شناخته می‌شود و میان مردم شهر به «پل شهسوار»معروف شده. عمر پل چشمه کیله تنکابن حدود ۱٠٠ سال است و ۶۵٠ متر با دریا فاصله دارد. این پل درست بالای رودخانه چشمه کیله شهسوار ساخته شده و خیابان امام را به خیابان جمهوری وصل می‌کند. رودخانه از پل می‌گذرد و در آغوش دریا غرق می‌شود؛ انگار فرزندی است که بعد از سال‌ها دوری به خانه باز می‌گردد. 
پل چشمه کیله سال ۱۳٠۹ ساخته شد و سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. طول پل شهسوار ۱۱۲ متر، عرض ۷ متر و ارتفاع ۵ متر است. 

چشمه کیله

پل چشمه کیله

جنگل دوهزار و سه هزار تنکابن :

جنگل دوهزار تنکابن و جنگل سه هزار یک‌جا هستند. دو منطقه وسیع و سرسبز در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و کوه‌ها مثل یک دیوار بلند آن‌ها را جدا می‌کند. 
گوشه و کنار منطقه آبشارها، رودخانه‌ها، درخت‌ها و چشمه‌های آب‌معدنی دیده می‌شوند. جاده و جنگل دو هزار و سه هزار بین مسافرها معروف هستند و خیلی‌ها شب را همان‌جا می‌مانند. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، چند کلبه و اقامتگاه در این منطقه ساخته شده و امکانات رفاهی مناسب به مسافر ارائه می‌کنند. اگر قصد دارید در مسیر توقف داشته باشید، می‌توانید یکی از آلاچیق‌هایی که در ابتدای مسیر هستند را انتخاب کنید یا کنار رودخانه بنشینید. جنگل سه هزار تنکابن و جنگل دوهزار در کوهپایه کوه‌های البرز هستند. این منطقه زیستگاه حیواناتی مثل گراز و پلنگ ایرانی است. پیشنهاد می‌شود قبل از سفر درمورد روبه‌رویی با حیوانات وحشی تحقیق کنید. 

دوهزار

جنگل دو هزار
 

جنگل از آن دسته جاذبه‌های گردشگری است که هیچ‌وقت زیبایی‌اش را از دست نمی‌دهد. هر زمان از سال را برای سفر انتخاب کنید، جنگل و جاده جنگلی زیباست و چهره‌ی منحصربه‌فرد به خود می‌گیرد. با این حساب بهترین فصل سفر به تنکابن و جنگل دو هزار و سه هزار به سلیقه و شرایط شما و آب‌وهوا بستگی دارد. این نکته را در نظر بگیرید که جنگل‌های دو هزار و سه هزار زمستان‌های سردی دارد و ممکن است با بارش سنگین برف روبه‌رو شوید. قبل از شروع سفر وضعیت آب‌وهوا را در سایت هواشناسی ایران بررسی کنید. 

دوهزار

جنگل دو هزار
 

پارک جنگلی چالدره تنکابن :

بین رودخانه‌های دو هزار و سه هزار یک دره کوچک وجود دارد. این‌جا پارک جنگلی چالدره  تنکابن است. درواقع پارک جنگلی چالدره بخشی از منطقه دو هزار و سه هزار محسوب می‌شود. این منطقه ۴٠٠ متر بالاتر از سطح دریا است و آب‌وهوای خنک و مرطوب دارد. گیاهان توسکا، افرا، لرگ، سرخس و خزه‌ها در تمام جنگل دیده می‌شوند. رودخانه‌ی دو هزار و سه هزار در گوشه‌ای از چالدره به یکدیگر می‌رسند و منظره زیبا و دلنشین می‌سازند. با این حساب. بیهوده نیست که پارک جنگلی چالدره را بهشتی در تنکابن می‌نامند. 
امکانات رفاهی چالدره خوب هستند. اگر قصد دارید شب را در چالدره بمانید، یکی از کلبه‌های چوبی را رزرو  کنید یا سراغ هتل چالدره بروید. شما می‌توانید برای ناهار و شام از رستوران‌های سنتی غذا بگیرید؛ یا خودتان دست به‌کار شوید و آشپزی کنید.

پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره

  • شب در تنکابن کجا بمانیم؟ 

تنکابن پرجمعیت، محبوب و نزدیک جنگل و دریا است. با توجه به موقعیت مکانی و شرایط شهر چند گزینه متفاوت برای اقامت پیش‌روی شماست. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید در تنکابن کلبه جنگلی رزرو کنید. ویلا‌، اقامتگاه ساحلی، سوئیت آپارتمان و هتل‌ها در تنکابن و اطراف شهر ساخته شده‌اند. چند تا از روستاهای نزدیک تنکابن اقامتگاه بوم‌گردی دارند و میزبان مسافرهای پایتخت مرکبات ایران هستند. می‌توانید شب را در یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی بگذرانید و زندگی در همسایگی درخت‌های میوه و شالیزارها را تجربه کنید.
اگر از آن دسته مسافرهایی هستید که از تماشای طبیعت سیر نمی‌شوید، چادر و وسایل کمپینگ را فراموش نکنید. منظره و آب‌وهوای تنکابن جان می‌دهد برای کمپینگ و وقت‌گذرانی در قلب طبیعت!

کمپینگ در جنگل های تنکابن

کمپینگ در تنکابن

  • چکیده‌ سفر به تنکابن :

تنکابن یا شهسوار به مرکبات و گل‌های زیبایش معروف است. این‌جا دریا و جنگل دارد؛ دو منظره طبیعی که با شنیدن نام «شمال ایران» در ذهن ما تداعی می‌شود. شهرها و داستان‌هایی که آن‌ها را به چیزی‌که امروز هستند تبدیل کرده، مفصل‌تر از آن هستند که در یک مقاله کوتاه همه‌چیز را بررسی کنیم. در این بخش از سایت ایران بوم‌گردی درباره شهر تنکابن و دانستنی‌های قبل از سفر صحبت کردیم. امیدواریم سفر به خانه گل‌‌های زینتی و شالیزارها برای شما و همسفرها تجربه خوشایند و پرخاطره ای باشد.
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ