یکشنبه 9 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

رودسر

رودسر

رودسر


نویسنده: زهرا آذرنیوش
02 آبان 1402



  • رودسر؛ قطعه‌ای از بهشت در استان گیلان :

رودسر، سومین شهر بزرگ استان گیلان محسوب می‌شود. چشم‌انداز طبیعی زیبا و بی‌نظیر این شهر رویایی، آن را به یکی از جذاب‌ترین شهرهای شمالی ایران برای گشت و گذار و تفریح تبدیل می‌کند. آب و هوای مطلوب و دلنشین گیلان، همنشینی جنگل، دریا و کوه در رودسر، به علاوه ییلاقات رودسر و جاذبه‌های دیدنی و تاریخی آن، این منطقه زیبا را به یکی از مقاصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است. 

رودسر زیبا

رودسر

  • رودسر کجاست؟

شهر زیبای رودسر در استان گیلان قرار دارد و یکی از معدود شهرهایی است که بین دریا و کوهستان واقع شده است. شهرستان رودسر از سمت شمال به دریا، از جنوب به کوه‌های البرز، از سمت شرق به استان مازندران و از غرب به لنگرود وصل می‌شود.
رودسر در فاصله ۸۸ کیلومتری شرق استان گیلان قرار دارد و به چهار بخش مرکزی، چابکسر، کلاچای و رحیم‌آباد تقسیم می‌شود. این شهرستان دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی دارد که بخش کوهستانی آن از وسعت بیشتری برخوردار است. 

شب های رودسر

رودسر در شب

  • درباره رودسر :

رودسر شهری زیبا و تماشایی است که در مرز استان گیلان و مازندران واقع شده است؛ اما جزو استان گیلان محسوب می‌شود و مردم آن به زبان گیلکی سخن می‌گویند. موقعیت جغرافیایی بسیار خوب رودسر، سبب شده است که یکی از جذاب‌ترین سواحل دریا را به خود اختصاص دهد و سالانه گردشگران بسیاری را جذب کند. 

تصویر هوایی از رودسر

تصویر هوایی از رودسر

رودسر از شهرهایی است که در کنار دریا و کوه قرار دارد؛ به این علت، شغل بیشتر ساکنان آن دامپروری و ماهی‌گیری است. مشاغلی مانند کاشی‌کاری، خیاطی و حصیربافی نیز از جمله مشاغلی هستند که در بین مردم رودسر رواج دارند.
رودسر یک بازار محلی مخصوص به صیادان است. این بازار از مراکز خرید و فروش ماهی تازه محسوب می‌شود. شهرهای اطراف مازندران برای خرید ماهی به رودسر می‌روند.
جنگل‌های هیرکانی در جنوب رودسر قرار دارند؛ بنابراین هرچه از دریای خزر دور بشوید، سرسبزی بیشتری در این منطقه پیش رویتان هویدا می‌شود. 

رودسر زیبا

نمای هوایی از رودسر

  • راهنمای سفر به رودسر :

اگر قصد دارید از تهران به رودسر بروید؛ این سفر از سه مسیر امکان‌پذیر است؛
در مسیر اول، فاصله رودسر تا تهران حدود ۳۷۵ کیلومتر (5 ساعت) است. این مسیر از تهران به سمت کرج می‌رود و سپس به قزوین می‌رسد. از قزوین به سمت مسیر منجیل و رودبار حرکت می‌کند و در ادامه از آزادراه رشت- قزوین از سیاهکل می‌گذرد و به لاهیجان می‌رود. بعد از عبور از لنگرود و کومله به شهر سرسبز رودسر می‌رسد. این مسیر به 5 ساعت زمان نیاز دارد. 

مسیر دسترسی از تهران به رودسر

مسیر دسترسی از تهران به رودسر

مسیر دوم حدود ۳۱۷ کیلومتر (4 ساعت و 30 دقیقه) به طول می‌انجامد. در این مسیر نیز از تهران به کرج می‌روید و سپس به سمت قزوین حرکت می‌کنید. از اینجا به بعد مسیر شما تغییر می‌کند؛ از آزادراه قزوین-زنجان به بارجین می‌روید و بعد از عبور از رازمیان، سپارده و رحیم‌آباد به رودسر می‌رسید. این مسیر، پیچ  خم‌های زیادی دارد و حدود 4 ساعت و نیم زمان‌بر است. 
مسیر سوم از تهران به رودسر، حدود ۴۰۵ کیلومتر (6 ساعت) است. در این مسیر بعد از خروج از تهران، نباید به کرج بروید، بلکه به سمت شهر قدس رفته و از آنجا به بویین زهرا حرکت کنید. با عبور از عصمت‌آباد به سمت قزوین بروید تا به لوشان و منجیل برسید.
 از منجیل به بعد، ادامه راهتان مانند مسیر اول است که آن را بالا توضیح دادیم. این مسیر، به نسبت مسیر دوم، پیچ و خم کمتری دارد و حدود ۶ ساعت طول می‌کشد تا شما را به مقصد برساند. 

رودسر زیبا

رودسر زیبا

  • آب و هوای رودسر :

رودسر به علت موقعیت جغرافیایی خاص و نزدیکی آن به کوه و دریا، آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. این آب و هوای مطلوب در بیشتر روزهای سال برقرار است؛ اما دائمی نیست و در برخی روزها، شرایط آب و هوایی آن متنوع و متغیر است. 

  • بهترین زمان سفر به رودسر :

فصل‌های بهار و اواخر تابستان، بهترین زمان سفر به رودسر هستند؛ زیرا در فصل‌های سرد سال، بارش باران زیاد می‌شود و هوا در شمال کشور رو به سردی می‌رود. دریا در این فصل‌ها طوفانی می‌شود و امکان سفر به آن، از بین می‌رود. در فصل تابستان به علت گرمی هوا و طاقت‌فرسا بودن آن، گشت و گذار بسیار سخت می‌شود و از حد تحمل نیز فراتر می‌رود.
در فصل بهار و اواخر فصل تابستان، هوا ملایم و از میزان بارش‌ها کاسته می‌شود. این موضوع سبب می‌شود جاهای دیدنی رودسر را بهتر ببینید و از قرارگیری در ساحل دریا لذت بیشتری ببرید. 

رودسر برفی

رودسر برفی

  • تفریحات رودسر :

رودسر به علت دارا بودن سواحل زیبا و رویایی، بهترین جا برای تفریح و گذراندن اوقات خوش است. با قرارگیری در کنار ساحل، علاوه بر آفتاب گرفتن، تفریحات آبی انتظار شما را می‌کشند. اگر اهل هیجان هستید، سواحل رودسر بهترین جا برای تفریح و سرگرمی شماست. 

 ساحل ماسه‌ای رودسر :

 ساحل رودسر یک ساحل ماسه‌ای بسیار زیباست و از مهم‌ترین مراکز والیبال ساحلی محسوب می‌شود. این ساحل تماشایی امکانات بسیار خوبی دارد و برای لذت بردن از شنا و دیگر تفریحات آبی بسیار مطلوب و جذاب است. 
ساحل زیبای رودسر به فروشگاه، کافی‌شاپ و رستوران مجهز است. زمین بسکتبال، پیست‌های موتوری، قایق کرایه‌ای، شاتل سواری، اسب‌سواری و جت‌اسکی نمونه‌هایی از تفریحات جذاب این منطقه محسوب می‌شوند. 

آدرس : رودسر، ساحل رودسر | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

ساحل رودسر

ساحل رودسر

تفریح و آرامش در ساحل رامدشت :

ساحل رامدشت یکی دیگر از سواحل رودسر و از مکان‌های تفریحی و دیدنی این شهر زیبا به شمار می‌رود. سواحل رامدشت در گذشته محلی برای رام کردن اسب‌های وحشی بود؛ این ساحل زیبا از یک طرف به دریا و از سوی دیگر به شالیزار ختم می‌شود. 
ساحل رامدشت پر از صدف‌های ریز و درشت است که در هنگام سفر می‌توانید کوله‌باری از این صدف‌ها را همراه خود ببرید. رامدشت از لحاظ امکانات، از ساحل رودسر پایین‌تر است و جمعیت کم‌تری برای تفریح به آن می‌روند؛ اما وجود جمعیت کم، سبب آرامش بیشتر در این ساحل می‌شود؛ اگر به دنبال یک ساحل آرامش‌بخش هستید، ساحل رامدشت را انتخاب کنید و لذت ببرید. 
ساحل رامدشت یک استخر با ۹۰۰۰ مربع مساحت دارد که از انواع ماهی پر شده است و از منظره‌ای جذاب و تماشایی برخوردار است که می‌توانید از آن بازدید کنید و لذت ببرید.  

آدرس : رودسر، ساحل رامدشت | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

ساحل رامدشت

ساحل رامدشت

 تفریح در ساحل بلالم :
 

ساحل بلالم یکی دیگر از سواحل نزدیک به رودسر به شمار می‌رود. این ساحل بکر و زیبا حتی از ساحل رامدشت هم آرام‌تر است. این ساحل تماشایی حدود چهار کیلومتر با ساحل رودسر فاصله دارد. ساحل بلالم از نظر امکانات نسبت به دو ساحل دیگر کمی ضعیف‌تر است؛ اما خالی از امکانات نیست و یک مجتمع تفریحی برای اقامت در آن دیده می‌شود. 

 آدرس : رودسر، چهارکیلومتری ساحل رامسر | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

ساحل بلالم

ساحل بلالم
 

  • جاهای دیدنی رودسر :

رودسر جاهای دیدنی زیبایی دارد که برای بسیاری از گردشگران جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند. جاهای دیدنی رودسر شامل چشمه آب معدنی سجیران، کاخ رضاشاه، ساختمان شهرداری رودسر، بقعه پیرمحله در ۱۰ کیلومتری رودسر و پل آجری تمیجان در ۶ کیلومتری آن به علاوه آبشار میلاش و ... می‌شوند. 

 پل خشتی تمیجان :
 

پل خشتی تمیجان از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی رودسر به شمار می‌رود؛ این پل زیبا و ارزشمند از دوره صفویه به جای مانده است. پل‌های زیادی در این دوره در سراسر ایران ساخته شد که از معماری کم‌نظیری برخوردار بودند که پل تمیجان هم یکی از این پل‌ها است. 
پل تمیجان از آثار تاریخی است که معماری منحصر به فرد آن سبب شهرت پل شده است. این پل شباهت زیادی به سی و سه پل و پل خواجو دارد. پل تمیجان حدود ۵۰ متر طول و پنج متر عرض دارد. 

پل خشتی تمیجان

پل خشتی تمیجان

تزئینات آجری بدنه پل تمیجان، کف سنگ فرش شده آن و آجرهای سرخی که در ساخت آن به کار رفته‌اند، بر قدمت تاریخی پل می‌افزایند. این پل زیبا و تاریخی از جاهای دیدنی رودسر محسوب می‌شود و بازدید از آن برای گردشگران رایگان است. 

 آدرس : رودسر، خیابان شهدا، بین وصال و شهید برزگر، رودخانه تیمجان، پل خشتی تیمجان | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پل خشتی تمیجان

پل خشتی تمیجان

 پارک جنگلی رودسر :

پارک جنگلی رودسر که به پارک جنگلی رحیم‌آباد هم معروف است، از جاهای دیدنی رودسر محسوب می‌شود؛ این پارک زیبا حدود ۲۵ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد. موقعیت نزدیک این پارک به شهر، آن را به مکانی جذاب برای پیک‌نیک آخر هفته مردم رودسر تبدیل می‌کند.

پارک جنگلی رودسر

پارک جنگلی رودسر

پارک جنگلی رودسر به مسیرهایی برای پیاده‌روی، مسیر دوچرخه‌سواری، تریل اسب‌سواری و چشمه‌های آب معدنی مجهز است. گردشگرانی که به پارک جنگلی رودسر می‌روند، علاوه بر استفاده از امکانات آن، می‌توانند یک جنگل‌نوردی جذاب را تجربه کنند. این پارک از بهترین جاها برای دورهمی‌های دوستانه در سفر محسوب می‌شود.

آدرس : رودسر، رحیم آباد، پارک جنگلی رودسر | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پارک جنگلی رودسر

پارک جنگلی رودسر

 چشمه آب معدنی سجیران :

رحیم‌آباد ییلاق‌های متنوعی دارد که یکی از آنها منطقه سجیران است. بافت سنتی سجیران و قرارگیری آن در یک منطقه کوهستانی با رودخانه و آبشار زیبایی که دارد، طبیعت این منطقه را برای گردشگران جذاب و رویایی می‌کند. 
چشمه‌های آب معدنی منطقه با وجود خواص متنوع و رویایی خود، گردشگران بسیاری را در فصل‌های گرم سال جذب تماشای خود می‌کنند. سجیران غاری دارد که سابقه آن را به ۳۰۰ سال پیش رسانیده‌اند. قدمت این غار، نام این منطقه را در فهرست آثار ملی گیلان قرار داده است.

آدرس : رودسر، رحیم آباد، سجیران، چشمه آب معدنی سجیران | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

چشمه سجیران

چشمه آب معدنی سجیران

 آبشار میلاش :

رودسر جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد. آبشار میلاش در رحیم‌آباد یکی از زیباترین دیدنی‌های طبیعی این شهر محسوب می‌شود؛ این آبشار حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و فشار زیاد آب آبشار آن به صورت پلکانی ان را به سمت پایین سرازیر می‌کند.  
فشار زیاد آب سبب می‌شود حوضچه‌ای زیر آبشار ایجاد نشود؛ اما تماشای آن قدرت طبیعت را در نظر گردشگران جذاب می‌کند. این آبشار زیبا چشم‌اندازی رویایی دارد و تماشای آن روح و جان هر گردشگری را نوازش می‌کند. 

آدرس : رودسر، بخش رحیم آباد، دهستان اشکور سفلی، آبشار میلاش | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

آبشار میلاش

آبشار میلاش

ساختمان شهرداری رودسر :

عمارت شهرداری رودسر از بناهای تاریخی این شهر محسوب می‌شود که در دوره پهلوی ساخته شده است. این بنا یک نمونه از تحول معماری این دوره را نشان می‌دهد. بنای عمارت شهرداری از معماری غرب الهام گرفته است و معماران ارمنی و آلمانی آن را ساخته‌اند. 
عمارت زیبای شهرداری دو طبقه دارد. برج ساعت، پله‌های سراسری عمارت و تزئینات دیواره شمال شرقی بنا از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این ساختمان زیبا محسوب می‌شوند. 

آدرس : رودسر، خیابان انقلاب، میدان شهرداری، خیابان فرهنگ | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

عمارت شهرداری

عمارت شهرداری رودسر

 قلعه گردن تول لات :

سابقه زندگی در شهر رودسر به قرون اولیه اسلامی می‌رسد. بعضی براین عقیده‌اند که این منطقه در دوره باستانی ایران نیز مسکونی بوده است. آثاری از دوره سلجوقیان در ارتفاعات رودسر به جای مانده که نشان دهنده قدمت این شهر است. 
قدمت قلعه گردن تول لات که در رحیم‌آباد قرار دارد به دوره سلجوقیان می‌رسد؛ دیوارهای این قلعه که بر روی ارتفاعات قرار دارد، حدود ۸۰ متر هستند و مساحت آن نیز حدود دو هکتار است. این قلعه زیبا به رودخانه پلر مشرف می‌شود و بیشتر آن در زلزله سال ۱۳۶۹ هجری شمسی از بین رفته است. امروزه اثری از شکوه و عظمت این قلعه مشاهده نمی‌شود.  

 آدرس : رودسر، ارتفاعات رحیم‌اباد، قلعه گردن تول لات | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

قلعه تول لات

قلعه گردن تول لات

 کاخ اختصاصی رضاشاه :

اغلب گردشگرانی که به رودسر سفر می‌کنند، قصد تفریح در سواحل زیبای این شهر را دارند؛ اما رودسر جاذبه‌های تاریخی زیبایی نیز دارد که برای گردشگران جذاب هستند. یکی از این جاذبه‌های دیدنی کاخ رضاشاه است که از دوره رضاشاه پهلوی به جای مانده است. این کاخ در واقع کاخ اختصاصی رضاشاه بود و امروزه بعد از گذشت سال‌ها، هنوز هم زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد. 
کاخ رضاشاه بنایی دوطبقه است که سقفی شیروانی دارد. این بنای تاریخی در کنار ساختمان شهرداری رودسر است و نمای بیرونی آن را با سیمان تزئین کرده‌اند. داخل این کاخ چندان مجلل نیست و گچ‌بری‌هایی ساده دارد. این کاخ زمان کوتاهی محل اقامت رضاخان بود، به این علت، یک کاخ تشریفاتی محسوب می‌شود. این کاخ زیبا که در دل یک فضای سبز قرار دارد، امروزه متعلق به سپاه پاسداران رودسر است.  

 آدرس : رودسر، خیابان انقلاب، کاخ اختصاصی رضاشاه | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

کاخ رضاشاه

کاخ رضاشاه

 گنبد پیرمحله رانکوه :

اگر در سفر به رودسر، به جنوب شرق بروید و تا هفت کیلومتری روستای حسن‌سرا را طی کنید، یک بقعه ساده و ارزشمند را می‌بینید؛ این بقعه تزئینات باشکوهی ندارد؛ اما معماری ساده آن شما را شگفت‌زده می‌کند. معماری بقعه پیرمحله یک گنبد هشت ضلعی با ایوانی کوچک  است و دو اتاق در اطراف دارد. 
شک درباره قدمت تاریخی این بقعه از پل خشتی تمیجان بیشتر است. برخی براین باورند که معماری آن شباهت زیادی به معماری دوره ایلخانی دارد؛ برخی هم می‌گویند سابقه آن به دوره باستانی ایران می‌رسد.

گنبد پیرمحله

گنبد پیر محله

مردم محلی که سن بیشتری دارند، براین عقیده‌اند که این مکان، آرامگاه کسی نیست؛ بلکه یک آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است. تماشای این بقعه به ظاهر ساده، به علت اسرار نهفته معماری خود، برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. قدمت تاریخی بنا، سبب ثبت نام آن در فهرست آثار ملی ایران شده است.

آدرس : رودسر، ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی رودسر، گنبد پیرمحله رانکوه | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

گنبد پیرمحله

گنبد پیرمحله

  • شکم‌گردی در رودسر :

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفری، تجربه خوراکی‌ها و غذاهای محلی و مخصوص مقصد سفر است. شکم‌گردانی که تست غذاها را از اولویت‌های خود در نظر می‌گیرند، واقفند که رودسر نیز مانند دیگر شهرهای شمالی ایران، غذاها و خوراکی‌های مخصوص به خود را دارد. باقالاقاتق، ترش و تره، اناربیج، کباب ترش و ... از غذاهای محلی معروف در رودسر هستند. 

غذای محلی

غذای محلی

اگر دوست دارید غذای خود را در دل طبیعت صرف کنید و لذت ببرید، ماهی کبابی بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود؛ اما چنانچه جزو کسانی هستید که صرف غذا در رستوران برایتان جذاب‌تر است؛ به رستوران‌های رودسر بروید و از حضور در فضای آن لذت ببرید. 
رستوران و کافی‌شاپ کامکار، رستوران بهناد، رستوران سنتی تلار، رستوران نوژا و رستوران کوکوپلاس از معروف‌ترین رستوران‌های رودسر هستند که منوهای غذایی متنوعی را به گردشگران ارائه می‌دهند. صرف غذا در رستوران‌های رودسر نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد و لحظاتی خاطره‌انگیز و رویایی را برای شما رقم می‌زند.

غذای محلی

غذای محلی

  • بازار و سوغات رودسر :

گشت و گذار در بازار و خرید سوغاتی و لوازم شیک، از علاقمندی‌های گردشگرانی است که به شهرهای شمالی ایران سفر می‌کنند. رودسر مراکز خرید متنوع و بازارهای سنتی جذابی دارد که گردشگران از گشت و گذار در آن لذت می‌برند. مرکز خرید ایرانیان، پاساژ فنی، پاساژ صادق‌زاده و پاساژ پناهی از مراکز خرید معروف رودسر محسوب می‌شوند. 
یکشنبه‌بازار رودسر از مراکز خرید این شهر است؛ در این بازار سنتی، برنج، مرکبات و ابریشم به گردشگران عرضه می‌شود. محصولات فصلی رودسر مانند فندق، گیاهان دارویی و نهال‌های متنوع نیز در این بازار به گردشگران عرضه می‌شوند. 

صنایع دستی

صنایع دستی رودسر

بازار ماهی‌فروشان نیز از بازارهای جذاب است که نزد گردشگران خودنمایی می‌کند. انواع ماهی در این بازار به مردم رودسر و گردشگران این شهر عرضه می‌شود. 
سوغات رودسر، برنج باکیفیت، ماهی شمال، مرکبات و گل‌گاوزبان است. سرامیک‌سازی، سفال‌گری، نمدمالی و تولیدات پشم از معروف‌ترین سوغاتی‌های رودسر محسوب می‌شوند که گردشگران از آن استقبال می‌کنند. 

بازار سنتی

بازار ماهی فروشان رودسر

  • اقامت در رودسر :

رودسر مانند دیگر شهرهای شمالی ایران، اقامتگاه‌های متنوعی برای استفاده گردشگران فراهم کرده است؛ پس در سفر به این شهر زیبا و بازدید از دیدنی‌های جذاب آن، نگران اقامت خود نباشید. کافی است پیش از سفر کمی مطالعه کنید و با انتخاب اقامتگاه مورد نظر خود، آن را به صورت آنلاین رزرو کرده و با خیال راحت سفر کنید. 

اقامتگاه بومگردی در رودسر

اقامتگاه بوم گردی در رودسر

اقامتگاه بوم‌گردی، کلبه‌های داخل چوبی، اجاره ویلا در رودسر، سوئیت، خانه‌های روستایی، ویلا ساحلی و کلبه‌های سوئیسی گزینه‌های اقامتی هستند که در رودسر انتظار شما را می‌کشند. طبق سلیقه و بودجه‌ای که دارید می‌توانید هر کدام از اقامتگاه رودسر را انتخاب کنید و لذت ببرید. 

کلبه های سوئیسی اقامتی در رودسر

کلبه سوئیسی در رودسر

سفر به رودسر و تجربه قرارگیری در طبیعت زیبای این شهر زیبا و سرسبز به علاوه بهره‌مندی از آب و هوای مطلوب و معتدل آن، سفر جذاب، خاطره‌انگیز، رویایی و فراموش‌ناشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گیلان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ