پنجشنبه 20 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ راهنمای سفر به رشت + دیدنی های آن (1402)

⚡ راهنمای سفر به رشت + دیدنی های آن (1402)

⚡ راهنمای سفر به رشت + دیدنی های آن (1402)


نویسنده: ایران بوم گردی
12 تیر 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ راهنمای سفر به رشت + دیدنی های آن (1402) جهت اجاره و رزرو



رشت بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شمالی ایران و به شهر باران معروف است. رشت به واسطه فرهنگ غنی، مردمان خونگرم و صمیمی اش و جاذبه های فراوان دیدنی جزء 5 مقصد پر طرفدار ایران می باشد. اگر قصد سفر به رشت را دارید، راهنمای سفر به رشت می تواند مانند یک نقشه برای شما عمل کند.

قطعا در این سفر با در دست داشتن اطلاعاتی در خصوص این شهر زیبا و همچنین ویژگی های جاذبه های رشت، می توانید سفر خوشی را در کنار عزیزانتان داشته باشید. شما در این متن با انوع آداب و رسوم مردم رشت، مکان های دیدنی آن، غذاهای محلی و بهترین رستوران رشت و ... آشنا می شوید. در ادامه سعی می کنیم طبق فهرست زیر با رشت بیشتر آشنا شویم .

-  رشت کجاست؟
-  آب و هوای رشت
-  راهنمای سفر به رشت
-  رشت کجا بریم؟
-  سوغات
-  بهترین زمان سفر به رشت
-  نکات مهم برای سفر به رشت
-  شکم گردی در رشت 
-  فرهنگ، آداب و رسوم رشت
-  اقامت در رشت
-  نکات مهم برای سفر

 

معماری خانه های گیلان

معماری گیلکی 

. رشت کجاست؟ 

یکی از مواردی که همواره در چارت راهنمای سفر به رشت و شهر های دیگر مهم بوده است، موقعیت جغرافیایی مقصد می باشد. رشت در شمال ایران واقع شده و سطح ارتفاعات این شهر 50 متر بالاتر از سطح آب های آزاد است.

رشت از هر چهار جهت دارای همسایگانی می باشد. در سمت جنوبی شهر به رشته کوه های البرز، جنگل سراوان و رودبار. از سمت شمال شهر به دریای خزر و تالاب زیبای انزلی از شرق به آستانه اشرفیه و کوچصفهان و از سمت غرب نیز به شهر هایی مانند صومعه سرا و فومن اتصال دارد. با در نظر داشتن موقعیت جغرافیایی رشت می توانید شهر های اطراف و مکان های دیدنی آن ها را نیز مورد بازدید قرار دهید. 


  فاصله رشت تا شهر های مهم 
یکی از مواردی که باید قبل از شروع سفر بررسی نمایید، فاصله این شهر تا شهر های دیگر است. این موضوع می تواند مدت زمان سفر شما و در راه بودن شما را تعیین نماید. فاصله این شهر زیبا تا تهران، 320 کیلومتر (حدودا 3 ساعت و 50 دقیقه با ماشین شخصی) می باشد. 
1.  رشت تا اردبیل  260 کیلومتر (حدودا 4 ساعت و 35 دقیقه)
2.  رشت تا نوشهر  200 کیلومتر (حدودا 3 ساعت و 50 دقیقه)
3.  رشت تا قزوین  180 کیلومتر (حدودا 2 ساعت و 22 دقیقه)
4.  رشت تا اصفهان  640 کیلومتر (حدودا 7 ساعت و 50 دقیقه)
 

 

تهران به رشت

شما می توانید با سرچی ساده در گوگل مپ میزان و فاصله خودتان را تا رشت مشاهده کنید و سپس برای شروع سفر آماده شوید.

 

. آب و هوای رشت

شهر رشت به واسطه همجواری با دریای خزر از شمال و رشته کوه البرز در جنوب توانسته بالاترین میزان بارش باران را در ایران به خود اختصاص دهد و به همین جهت به شهر باران مشهور است. رشت دارای آب و هوای معتدل و مرطوب هست و تقریبا در همه فصول سال مخصوصا تابستان به واسطه نزدیکی به دریا، شرجی می باشد.


. راهنمای سفر به رشت

رشت شهری توسعه یافته می باشد و دارای فرودگاه بین المللی سردار جنگل، ایستگاه قطار، پایانه مسافربری اتوبوس و خطی های بین شهری بزرگی است و به همین واسطه حق انتخاب وسیله نقلیه برای سفر به رشت متنوع می باشد و هر فرد با هر توانمندی و سلیقه ایی می تواند به راحتی خود را به شهر باران برساند. در ادامه سعی دارم مسیرهای دسترسی به رشت را بیا انواع وسایل نقلیه تشریح کنم که مطالعه این قسمت خالی از لطف نیست.


1- سفر با ماشین شخصی
اگر ساکن تهران هستید و قصد مسافرت به شهر رشت را دارید 2 راه متداول وجود دارد. مسیر اول از طریق جاده چالوس است که تهران را از طریق اتوبان آزادگان یا اتوبان همت به سمت جاده چالوس ترک می کنید. جاده چالوس بواسطه مناطق سر سبز و کوهستانی و تونل های متعدد از جمله تونل کندوان یکی از زیباترین جاده های کشور می باشد. پیشنهاد میکنم حتما دقایقی را برای عکاسی و ثبت خاطرات بیادماندنی اختصاص دهید.

بعد از رسیدن به چالوس با گذر از شهرهای سلمانشهر، تنکابن، رامسر، رودسر و لاهیجان شما خود را به رشت میرسانید. مسیر جاده چالوس برای دسترسی به رشت طولاتی تر هست و حدود 500 کیلومتر (حدودا 8 ساعت ) تا مقصد راه است بنابراین اگر علاقه مند هستید زودتر به رشت برسید از مسیر دوم که همان اتوبان قزوین به رشت هست مسافرت خود را برنامه ریزی کنید. 

بهترین مسیر برای تردد از تهران، اتوبان قزوین_رشت است. ابتدا باید از پل فردیس کرج مسیر اتوبان تهران_قزوین را طی کنید و بعد از گذر از کمربندی قزوین خود را وارد اتوبان قزوین به رشت کنید.فاصله تهران به رشت از این مسیر 320 کیلومتر (حدودا 4 ساعت) می باشد. در طول مسیر می توان از دیدن طبیعت بکر و جاهای دیدنی همچون سد منجیل، ارتفاعات امامزاده هاشم و جنگل سراوان لذت ببرید.

جاده قزوین- رشت

جاده قزوین به رشت

2- سفر با اتوبوس

شما می توانید هر جای تهران که هستید خود را به پایانه غرب برسانید و از آنجا راهی ماسال شوید. اتوبوس شما را از طریق جاده قزوین_رشت پس از گذر از شهرهای کرج، قزوین و رودبار به شهر رشت می رساند. در طی مسیر حتما از دیدن طبیعت زیبای گیلان مانند جنگل های سراوان، سفید رود، مناظر امامزاده هاشم رودبار و منجیل لذت می برید قیمت بلیط اتوبوس VIP تهران به رشت در سال 1402 حدودا 140.000 تومان می باشد که حدودا اتوبوس شما را 5 ساعته به شهر رشت میرساند.

3- سفر با قطار

 از دیگر راه‌های زمینی سفر به ماسال علاوه بر اتوبوس و خودروهای شخصی قطار است. قطار به عنوان وسیله نقلیه امن تر و با آسایش بیشتر، انتخاب اول بعضی از گردشگران می باشد. شما می توانید انواع قطارهایی که در این مسیر هستند مانند قطار فدک، قطار رجا، قطار بن ریل و ... را انتخاب کنید. قیمت بلیط قطار تهران- رشت حدودا 170.000 تومان (سال 1402)  می باشد ولی اگر علاقه مند هستید قطاری لوکس تر و با امکانات بیشتر را تجربه کنید قطار فدک را می توانید برگزینید که قیمت بلیط آن 360.000 تومان (تیر 1402) می باشد. 
قطارهای معمول، بعد از 7 ساعت شما را از تهران به رشت میرساند. ایتستگاه قطار در فاصله 20 دقیقه ایی از شهر رشت واقع شده که از آنجا می توانید با اسنپ، تاکسی شهری، خود را به مرکز شهر رشت برسانید. 


4- سفر با هواپیما

هواپیما به عنوان سریعترین وسیله نقلیه همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. شما می توانید بلیط های هواپیما را از آزانس های مسافرتی و یا سایت های فروش آنلاین بلیط هواپیما تهیه کنید. قیمت بلیط هواپیما تهران به رشت حدودا 900.000 تومان (تیر 1402) است. هواپیما در فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت می نشیند و شما می ‌توانند از طبق تاکسی، ماشین های خطی و اسنپ خود را به مرکز شهر رشت برسانید.

فرودگاه سردار جنگل رشت

فرودگاه سردار جنگل رشت


. در زمان اقامت در رشت کجا بریم؟ 

یکی از سوالاتی که در راهنمای سفر به رشت توضیح می دهیم، آن است که در زمان اقامت در رشت کجا بریم؟ انتخاب مکان های دیدنی رشت بسیار سخت خواهد بود. دلیل این مورد را می توانیم تعدد مکان های دیدنی و گردشگری دانست . رشت به واسطه تاریخچه وسیع و فرهنگی غنی در همه دوران مورد توجه گردشگران قرار گرفته است بطوری که در سال 1392 توانست میزبان بیشترین گردشگران را در ایران به خود اختصاص دهد. از زیبا ترین مکان های دیدنی و گردشگری این شهر می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:


1.  میدان شهرداری رشت 

میدان شهرداری از پرتردد ترین جاذبه های داخل رشت برای گردشگران به شمار می رود. این مجموعه توسط پهلوی اول، رضا شاه بنا شده و برج ساعت آن بعنوان نماد رشت شناخته شده است. این میدان تا فاصله چند صد متری به زیبایی سنگ فرش شده و به زیبایی آن افزوده است.

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت

 

2- پارک جنگلی سراوان:

این پارک شامل جنگلی بکر، درختان سربه فلک کشیده و دریاچه ایی زیبا می باشد. در پاسخ به این سوال که سراوان کجاست؟ باید گفت این مجموعه در کیلومتر 17 جاده رشت به قزوین قرار دارد. در این پارک جنگلی دریاچه بسیار زیبایی قرار دارد که به دریاچه سراوان معروف است.

دریاچه سراوان رشت

دریاچه سراوان رشت

 

3- دریاچه سقالکسار:

دریاچه در محدوده روستای سقالکسار رشت و در 15 کیلومتری شهر رشت واقع شده است. وسعت این دریاچه زیبا 15 هکتار است از طریق آب باران و چشمه های زلال آب آن تامین می شود. محدوده دریاچه با درختان متراکم جنگلی پوشیده شده که این موضوع خود باعث دل انگیز تر شدن بازدید از این دریاچه است. برای رفاه حال گردشگران در محدوده دریاچه سقالکسار کافه رستوران و سرویس بهداشتی عمومی در نظر گرفته شده است.

دریاچه سقالکسار
دریاچه سقالکسار

 

4- موزه میراث روستایی گیلان

بزرگترین و غنی ترین موزه روستایی کشور در رشت بنا شده است. این موزه در کیلومتر 18 جاده رشت به قزوین قرار دارد و شامل 260 هکتار زمین جنگلی با 28 سازه از انواع معماری خانه های گیلانی می باشد. در این مجموعه شما می توانید علاوه با آشنایی با معماری و فرهنگ غنی مردمان با لباس های محلی، عکس های خاطره انگیز ثبت کنید و از غرفه های صنایع دستی بازدید کنید. این موزه همه روزه از ساعت 9 تا 18 پذیرای علاقه مندان می باشد.

موزه روستایی گیلان

موزه میراث روستایی رشت

 

5- خانه و آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان معروف به سردار جنگل یکی از چهره های برجسته گیلان می باشد که در سال 1257 در این خانه متولد شد. این خانه که تبدیل به موزه شده در ضلع شمالی میدان شهرداری رشت و با فاصله 800 متری از میدان قرار گرفته و دسترسی راحتی برای علاقه مندان دارد. 
میرزا کوچک خان مردی آزاده بود و برای دفاع از حقوق مردم سال ها به مبارزه با قزاق ها ادامه داد که در انتها در یک تعقیب و گریز به کوه های خلخال اردبیل عقب نشینی کرد و بخاطر طوفان و بوران هوا جان خود را از دست داد و 11 آذر 1300 روز وفات ایشان ثبت شد.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی


یکی از ویژگی هایی که در شمال ایران می توانیم آن را در چارت راهنمای سفر به رشت عنوان کنیم، آن است که شمال ایران شهرهایی نزدیک به یکدیگر دارد. این موضوع می تواند رفت وآمد میان شهر های اطراف رشت را برای شما در حین سفر آسان تر نماید. از انواع جاذبه های گردشگری که می توانید آن ها را در گیلان مشاهده نمایید، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
امام زاده هاشم 
بازار بزرگ رشت 
تالاب عینک 
سبزه میدان رشت 
-  جاده سراوان، فومن 
-  رودخانه سیاهرود 
-  گوهر رود 

نه تنها این موارد بلکه هزاران جاذبه طبیعی دیگر را می توانیم در اطراف و یا در خود شهر رشت مشاهده کنیم.  با توجه به تعداد بالای این نمونه مناطق و جاذبه های گردشگری باید تعداد روزهای بیشتری را به مشاهده رشت اختصاص دهید.

. سوغات رشت

یکی از مواردی که در راهنمای سفر به رشت به آن توجه زیادی می شود، معرفی سوغاتی ها است. دادن سوغاتی در فرهنگ ایرانی از سال های دیرینه منشاء می گیرد. هر فردی زمانی که به شهری دیگر سفر می کرد برای آن که نشان دهد به یاد دیگران است، برای آن ها سوغاتی شهر را مانند موارد زیر خریداری می کرد. 
1. رشته خوشکار 
2. کلوچه مخصوص فومن 
3. چای ایرانی، چای سفید و ... 
4. برنج ایرانی 
5. نان برنجی 
6. انواع کلوچه و کوکی های دست ساز و شرکتی 
7. پنیر مخصوص یا سیاهمزگی 
8. ماهی دودی و ماهی شیر
9. زیتون، ترشی جات، رب انار، درار یا سبزی های میکس شده معطر 
10. حصیر بافی، مروار بافی، چادر شب بافی، رشتی دوزی
11. عروسک بافی و بامبو بافی 

 

صنایع دستی گیلان

فروشگاه صنایع دستی رشت

. چه فصلی برای سفر به رشت مناسب است؟ 

انتخاب فصل مد نظر برای سفر به شهر رشت یکی از مواردی است که در کیفیت سفر شما بسیار تاثیرگذار است. برای نمونه فصل هایی مانند تابستان، هوایی بسیار گرم و شرجی در شهر رشت را مشاهده خواهیم نمود. فصل بهار نیز یکی از فصل های مناسب برای سفر به رشت است.

هوا در این فصل معتدل خواهد بود و شدت شرجی بودن هوا نسبت به تابستان کاهش می یابد. پاییز و اواخر تابستان یعنی ماه های شهریور، مهر و آبان فصل های عالی برای سفر به طبیعت زیبای شهر رشت خواهند بود. گاهی زمستان ها نیز فصل مناسبی هستند اما بارش باران، برف و ... در این شهر به مقدار زیادی افزایش می‌یابند. شما با در نظر داشتن علایق خود میتوانید برای برنامه ریزی سفر در هر فصلی از سال اقدام نمایید

 

.  فرهنگ، آداب و رسوم در رشت

در حین گشت و گذار در رشت ممکن است آداب و رسوم متنوعی را مشاهده کنید. مراسم های محلی متنوعی را در این حین می‌توانید به چشم ببینید. لباس‌های محلی که افراد در این نمونه مراسم ها به تن می‌کنند، نشان دهنده سنت دیرینه مردم رشت است. در راهنمای سفر به رشت می‌توانید ابتدا تاریخ و مراسم های مرتبط را بررسی نمایید. با در نظر داشتن این تاریخ ها می توانید زمان سفر خود را با تاریخ مراسم های موجود تطبیق دهید.

از مراسم و آداب و رسوم مردم رشت می توانیم به گیشه بری، نوروزخانی، عروس گله، برگزاری مراسم‌های موسیقی و ... اشاره کنیم. در نوروز مردم دور هم در محله ها جمع می‌شوند و داستان‌های قدیمی نوروز را روایت می‌کنند. در مراسم عروس گله سه نفر نمایش عروسکی با نقش‌های غول، پیربابا و ناز خانم را برگزار می‌کنند. شاد بودن یکی از ویژگی های بارز موجود در آداب و رسوم مردم رشت است. 

لباس محلی گیلان

لباس محلی گیلان

معرفی مراسم های رشت 
با توجه به فرهنگ غنی مردمان این منطقه، مراسم های مختلفی در فرهنگ رشتی دیده می شود. همه این مراسم ها با لباس های شاد محلی و موسیقی شاد همراه هستند. برای نمونه یکی از مراسم های معروفی که با آن در حین بوم گردی در رشت بیشتر آشنا می شوید، مراسم گیشه بری است. در این مراسم همه افراد در یک محله عروس را به سمت خانه داماد بدرقه می کنند.

در این مسیر همه ترانه های شاد می خوانند و برای خوشبختی عروس و داماد دعا می کنند. همچنین در طی این مسیر آرد را خمیر می کنند و به کمر عروس می بندند تا خیر و برکت، شادی و روزی در خانه عروس افزایش یابد. امروزه این نمونه مراسم ها معمولا در روستاهای رشت دیده می شود. در خود رشت این نمونه مراسم ها جای خود را به مراسم های مدرن و امروزی داده اند. 

. شکم گردی در رشت 

در حین بازدید از جاذبه های رشت قطعا زمان هایی را برای میل نمودن غذااهای محلی رشت در نظر بگیرید. شک کنید غذاهای محلی رشت یکی از بهترین تجربه های شما در سفر به این منطقه خواهد شد. غذاهای شهر های مختلف ایران با یکدیگر تفاوت دارد. برای مثال کوفته برای تبریز، میرزا قاسمی برای شمال ایران، غذاهای تند مانند فلافل و ... برای جنوب است.

از مهمترین غذاهای معرفی شده در راهنمای سفر به رشت می توانیم به شوید قورمه، کباب ترش، باقالا قاتوق، سیر قلیه، غوره مسما، میرزاقاسمی، ترش تره و ... اشاره کنیم. این غذاها علاوه بر محدوده گیلان در سرتاسر ایران طرفدار زیادی دارد که شما می توانید این نوع غذاها رو در رستوران های سنتی و اقامتگاه های بوم گردی رشت میل نمایید. 

غذای محلی گیلان

غذای محلی رشت

از جمله رستوران های مطرح رشت می توان به رستوران رزاقی ، چلوکبابی اردشیر، رستوران شکم الملوک، رستوران میرزا و ... را نام برد. اگر هم قصد دارید غذای خود را در یک فضای کاملا سنتی با دست پخت بانوان محلی گیلانی تجربه کنید، اقامتگاه بوم گردی می تواند گزینه فوق العاده ایی برای شما باشد. از جمله اقامتگاه های بوم گردی رشت می توان به بوم گردی پیله بابا، بوم گردی گیلاکو، بوم گردی پیله خانم و بومگردی گیل خانه و ... اشاره کرد.

. در سفر به رشت کجا اقامت کنیم؟ 

هتل ها، اقامتگاه های بوم گردی، سوئیت ها، هتل آپارتمان ها، آپارتمان ها و ویلا های اجاره ای، ویلاهای استخر دار، ویلاهای ساحلی، جنگلی و ... از انواع مکان های مخصوص اسکان در رشت هستند. بسته به آن که کدام منطقه از این شهر را انتخاب خواهید نمود، می توانید برای اجاره خانه و یا ویلایی متفاوت اقدام کنید. همچنین در زمان انتخاب قطعا باید به نیاز خود، تعداد همراهان تان، علایق و همچنین به بودجه خود برای اجاره محل اسکان دقت نمایید.

هتل ها مجموعه هایی لوکس هستند و معمولا قیمت های بیشتری را برای اقامت در آن ها پرداخت خواهید نمود. در زمان انتخاب قطعا باید به موارد بسیار زیادی دقت نمایید تا در زمان سفر و استراحت خود محیطی آرام را انتخاب نموده باشید. اما توصیه ما به شما بین انتخاب هتل و بوم گردی انتخاب بوم گردی است چرا که هم شما بدون واسطه با فرهنگ، آداب رسوم و غذاهای محلی رشت آشنا می شوید و هم در در هزینه های سفر شما مقداری صرفه جویی لحاظ می شود.

 

معماری گیلانی

بوم گردی در رشت

در زمان اجاره باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ 
برای اجاره ویلا، اقامتگاه بوم گردی و سوئیت در رشت باید موارد بسیار زیادی که از نظر شما بسیار مهم هستند و مواردی که باید در مورد این مکان ها صدق کند، را بررسی نمایید. برای نمونه می توانیم به نکات زیر اشاره کنیم:
1. به محل قرار گیری سوئیت و یا محل اسکان خود توجه کنید. 
2. بدانید فاصله محل اقامت شما تا بهترین رستوران رشت، مکان‌های دیدنی و ... چقدر است.
3. بهتر است به نظافت و تمیزی اتاق ها، تخت خواب ها، پتو و ملحفه‌ها و ... توجه داشته باشید. 
4. امکانات خدماتی و رفاهی سوئیت و محل اقامت نیز بسیار مهم هستند. 
5. قیمت نیز یکی از مولفه‌های مهمی است که قبل از اجاره باید بررسی کنید. 
6. ظرفیت مجموعه اقامتی باید با تعداد نفرات شما همخوانی داشته باشد. 


با در نظر داشتن این نکات و بعد از انتخاب بهترین سایت برای اجاره می‌توانید خودتان را برای سفری عالی آماده کنید. در این حالت تنها کافی است تا چمدانتان را ببندید. 

.  در سفر به رشت چه نکاتی را باید مدنظر داشت؟

این قسمت نکات مهم قبل از سفر به رشت را به صورت موردی بیان می‌ کنیم تا با آمادگی بیشتر به این شهر زیبا سفر کنید.


1-   قبل از اینکه راهی سفر شوید از تمامی اسناد مهم عکس بگیرید. از مدارکی همچون شناسنامه، دفترچه درمانی، کارت ملی، گواهینامه، بلیط هواپیما، بلیط قطار و تمامی مدارکی که به شما کمک می کند، در صورت بروز مشکل از آن ها کمک بگیرید.
2- قبل از سفر تمام وسایل الکتریکی خود را شارژ کنید. وسایل هایی همچون تبلت، تلفن همراه، لپ تاپ، دوربین، آیپد و سایر لوازم برقی را به طور کامل شارژ نمایید تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها استفاده کنید. 
3-    در راهنمای سفر به رشت درج شماره تلفن های مورد نیاز نیز ذکر شده است. بنابراین شماره های مختلف ضروری همچون آژانس هواپیمایی، ایستگاه قطار، شماره مسئول اقامتگاه یا هتل و یا هر شماره ضروری دیگری که باید قبل از سفر آن ها را در دسترس داشته باشید را مهیا کنید.
4-    سعی کنید تمامی مدارک مورد نیاز را به همراه خود داشته باشید؛ زیرا در غیر این صورت اقامت در هتل، اقامتگاه، ویلا و کلبه یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کار را برای شما دشوار می‌ کند. 
5-    نگهداری مبلغی پول نقد نیز درلیست راهنمای سفر به رشت نوشته شده است. سعی کنید مبلغی پول نقد به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به وسیله یا هر چیز دیگری بتوانید خرید های خود را در این شهرستان انجام دهید. 
6- برای سفر برنامه داشته باشید، سعی کنید قبل از رسیدن و حرکت به سمت رشت تمام مدت سفر خود را با برنامه پیش ببرید. داشتن برنامه در طول سفر یک تجربه لذت بخشی را به وجود می آورد.
7-    قبل از رسیدن به رشت افکار منفی را دور بریزید و سعی کنید با افکار مثبت بیشترین لذت را از سفر و جاذبه های طبیعی این شهر ببرید.


 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گیلان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ