شنبه 6 مرداد  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

خانه مسافر که ویلا ها جز این دسته اند چیست

خانه مسافر که ویلا ها جز این دسته اند چیست

خانه مسافر که ویلا ها جز این دسته اند چیست


نویسنده: مرضیه سعادت
07 دی 1399

اگر اهل گردش و تفریح در شهرهای مختلف باشید حتما واحدهای اقامتی تحت عنوان خانه مسافر یا ویلا و سوئیت را در کنار نام هتل و متل و هتل آپارتمان ها و بوم گردی‌ها و... شنیده‌اید. به موجب مواد (1) و (25) آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها مصوب 1396/06/04 هیات محترم وزیران، خانه مسافرها به عنوان تاسیسات گردشگری رسمیت یافت. در سال‌های اخیر خانه مسافرها با توجه به علایق مسافران و به سبب اقتصادی‌تر بودن نسبت به هتل‌ها و همچنین دربست بودن محل اقامتگاه، محبوبیت ویژه‌ای در بین مردم به خصوص خانواده‌ها پیدا کرده‌اند که اکثر به آن ها از نام ویلا یاد می کنند.

خانه مسافر 1

خانه مسافر چیست؟

خانه مسافر به واحدهایی گفته می‌شود که بر حسب شرایط بومی و منطقه‌ای صرفا جهت اقامت موقت مسافرین مورد استفاده قرار می‌گیرد. خانه مسافر دارای 4 نوع واحد اقامتی به صورت ذیل می‌باشد:

  • ویلا: ویلا نوعی واحد اقامتی بوده که دارای حیاط خصوصی بوده و بصورت یک یا دو طبقه (دوبلکس) با محیطی آرام و کاملا اختصاصی در مناطق ییلاقی، کوهستانی، سواحل دریا، جنگلی و سایر مناطق تفریحی متناسب با اقلیم منطقه قرار دارد. ویلاها دارای هال، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام می‌باشند و برخی از آنها استخر، جکوزی، امکانات ورزشی و تفریحی نیز دارند.
  • آپارتمان: آپارتمان نوعی دیگر از واحد اقامتی مستقل بوده که کلیه فضای داخلی خانه از جمله اتاق پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام در اختیار مسافرین قرار می‌گیرد.
  • خانه: یک واحد اقامتی مشتمل بر اتاق پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام می‌باشد که حیاط آن بصورت مشترک بین دیگر ساکنین قابل استفاده است.
  • سوئیت: این واحد اقامتی بصورت یک محیط بزرگ بوده که آشپزخانه، محل خواب، سرویس بهداشتی و حمام آن در کنارهم و در این فضای مشخص قرار گرفته‌اند.

خانه مسافر 2

در بین انواع خانه مسافرها، ویلاها به سبب دربست بودن و امکانات خاصشان گرانترین واحدها برای اجاره به شمار  میروند اما دیگر واحدها مقرون به صرفه و ارزان‌تر می‌باشند.

چرا خانه مسافر پدید آمد؟

دلایل متنوع و بسیاری برای بوجود آمدن و به رسمیت شناختن خانه مسافرها وجود دارد که موارد مهم آن در ادامه ذکر شده است:

  1. تعداد اندک هتل‌ها: تعداد اندک هتل‌ها یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد خانه مسافرهاست. ایران با کمبود تعداد بسیار هتل مواجه بوده که خانه مسافر توانسته تا حدود زیادی از این کمبود را جبران کند. همچنین مناطق مهم کشور مانند جاذبه‌های گردشگری پر بازدید، نمایشگاه‌های بین المللی، بیمارستان‌های تخصصی شهرهای بزرگ و... نیاز به خانه مسافر را بیشتر نموده که سبب استقبال از عرضه خانه مسافرها شده است.
  2. قیمت به صرفه خانه مسافرها: قیمت مناسب خانه مسافرها نسبت به دیگر واحدهای اقامتی از دلایل دیگر پدید آمدن خانه مسافرهاست. تا پیش از آن، خانواده‌هایی با تعداد اعضای نسبتا بیشتر مجبور به پرداخت هزینه‌هایی گزاف برای اقامت می‌شدند چرا که مجبور به گرفتن سوئیت‌های گران قیمت و یا رزرو چندین اتاق با ظرفیت محدود می‌شدند (در این صورت اقامتی جداگانه داشتند) و در نتیجه هزینه سفر کمرشکن می‌شد. اما امروزه وجود خانه مسافرها این مشکل را تا حدودی زیادی حل نموده و سفری کم هزینه‌تر را برای گردشگران فراهم نموده است. همچنین مشکل نداشتن اقامت تمامی اعضای خانواده در یک مکان رفع می‌شود.
  3. نبود هتل در اطراف شهر : با توجه به اینکه معمولا هتل‌ها در مرکز شهر برای دسترسی آسان به امکانات رفاهی و تفریحی قرار دارند یافتن محل اقامت برای مسافرین در اطراف شهر مشکل بوده است (گرچه بوم گردی‌هایی نیز در اطراف شهر وجود دارند اما تعداد آنها نیز محدود می‌باشد). پراکندگی خانه مسافرها درتمام سطح شهر مزیت بزرگی برای مسافرینی بوده که قصد گذراندن اکثریت وقت سفر خود را در سازمانی، مرکز درمانی و یا جاذبه‌ای دارند.
  4. آزادی عمل بیشتر در خانه مسافرها : یقینا مسافرین در خانه مسافرها آزادی عمل بیشتری دارند. صدای بلند خنده، بازی کودکان، امکان نگهداری حیوانات خانگی در بعضی از خانه مسافر ها، امکان آشپزی و... از دلایل دیگر و امتیازات خانه مسافرهاست. (البته برای انجام چنین اعمالی نیاز بوده تا شرایط محیطی و دربست بودن یا نبودن خانه مسافر را نیز در نظر بگیرید)

خانه مسافر 3

با توجه به نیاز شهرهای مهم گردشگری و پر مسافر، هم اکنون در شهرهایی نظیر تهران، اصفهان، شیراز، یزد، کیش، کرمان، بابلسر، مشهد، نوشهر، چالوس و رامسر و... تعداد خانه مسافر بیشتری نسبت به دیگر شهرها، دیده می‌شود.

مزایا و معایب خانه مسافر

مزایا

معایب

کنترل و نظارت بر واحدهای مذکور

نبودن هر گونه خدماتی

کاهش هزینه سفر

انجام تمامی کارهای شخصی بر عهده مسافر است

بیمه شدن مسافران در طول اقامت

نظافت محل اقامت در طول مستقر بودن در آن مکان بر عهده مسافر است

گسترده‌تر شدن مکان و زمان سفر

عدم امکان استفاده از خدمات رایگان، تورهای گردشگری و... که در بعضی از اقامتگاه‌ها و هتل‌ها برگزار می‌شود

تنوع بیشتر در انتخاب واحدهای اقامتی

 

بهره مندی از تمامی امکانات ضروری یک منزل مسکونی

 

در اختیار بودن فضای بیشتر نسبت به هزینه پرداخت شده

 

کمتر بودن قوانین و محدودیت‌ها نسبت به اقامتگاه‌های دیگر

 

بهره مندی از امکانات رفاهی نظیر استخر، جکوزی و.. در صورت دارا بودن ساختمان.

 

 

رزرو خانه مسافر

خانه مسافر 4

بیشترمان در ورودی‌های شهرها افرادی را با تابلوهایی تحت عنوان اجاره ویلا، سوئیت، آپارتمان و یا ... دیده‌ایم که رزرو اکثریت این واحدها توسط دلالان و مشاورین املاک انجام می‌گیرد و در اغلب مواقع عواقبی نیز به دنبال دارد. بیشتر این خانه‌ها تحت نظر میراث فرهنگی نبوده و نظارتی بر روی قیمت، نظافت و امنیت آنها نیز وجود ندارد که برای موارد بعدی موجب عدم اعتماد مسافر به مالک و واحد اقامتی می‌شود. در همین راستا سامانه ایران بوم گردی برای اطمینان خاطر مسافرین اقدام به جمع آوری اطلاعات، عکس‌ها و قیمت ویلا ها و سوئیت ها نموده که فاکتورها و استانداردهای لازمه را دارا باشند تا مسافران این واحدهای اقامتی را با یکدیگر مقایسه نموده و رزرویی آنلاین و مطمئن را در تخصصی‌ترین سامانه رزرواسیون بوم گردی تجربه نمایند.

چگونه مجوز خانه مسافر بگیریم؟

برای اخذ مجوز خانه مسافر ابتدا باید به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مراجعه نموده و مدارک مورد نیاز جهت دریافت مجوز را ارئه نمایید. مدارک لازم به سرح ذیل می‌باشد:

  • درخواست کتبی از طریق سامانه خانه مسافر به اداره کل استان
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و تصویر مستندات مالکیت ملک (اصل آن پس از تایید عودت خواهد شد)
  • پایان کار ساختمان (در صورت عدم وجود پایان کار، ارائه استحکام بنا و بیمه ساختمان الزامی است)
  • وکالت نامه محضری در صورت تعدد مالکین
  • سه قطعه عکس 4*3 از بهره بردار (مالک، بهره بردار یا مدیر می‌تواند شخصی واحد باشد)
  • تعهدنامه محضری مطابق با الگوی ضمیمه شده در آیین نامه خانه مسافر

پس از تکمیل این مدارک و پرونده سازی برای واحد اقامتی مورد نظر، پرونده آن جهت بازدید و دریافت تاییدیه به اماکن تحویل داده می‌شود.

در انتها پس از تایید صلاحیت از سوی اماکن، اداره کل استان ظرف مدت زمان حداکثر 30 روزه، پروانه بهره برداری ملک را از طریق سامانه خانه مسافر صادر می‌کند و یا دلایل مستند خود مبنی بر عدم امکان صدور مجوز را به متقاضی اعلام می‌نماید.
به این نکته نیز باید توجه داشت که برای هر واحد اقامتی، پروانه بهره برداری مجزا باید دریافت گردد (بطور مثال اگر شخصی صاحب 5 واحد مستقل آپارتمانی باشد باید برای هر یک از واحدها بصورت جداگانه پروانه دریافت کند)

خانه مسافر 5

پس از دریافت مجوز خانه مسافر نیاز می‌باشد تا پلاک شناسایی به همراه آرم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و عنوان واحد اقامتی در قسمت ورودی ساختمان درج گردد. (نرخنامه و پروانه بهره برداری نیز باید در معرض دید میهمانان قرار گیرد)

ثبت خانه مسافر در سامانه ایران بوم گردی

ایران بوم گردی بر این عقیده است که شناساندن هر چه بهتر جاذبه‌های ایران فواید مستقیمی برای همه فعالان حوزه گردشگری در کشور دارد به همین جهت صاحبان خانه مسافرها، ویلا ها و سوئیت های اجاره ای در هر نقطه جغرافیایی از کشور عزیزمان ایران که باشند می‌توانند واحد اقامتی خود را بصورت رایگان در بستر گردشگری سامانه ایران بوم گردی ثبت و معرفی کنند و کسب و کار خود را رونق ببخشند.

خانه مسافر 6

پس اگر شما نیز صاحب ویلا، آپارتمان، خانه و یا سوئیت هستید می‌توانید از بخش ثبت رایگان اقامتگاه اقدام به ثبت اطلاعات خود و واحد اقامتی‌تان به صورت رایگان نمایید. کارشناسان ایران بوم گردی پس از انجام بررسی‌های مورد نیاز، اقامتگاه شما را در سامانه و وب سایت ایران بوم گردی ثبت خواهند کرد.


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


امیر 01 تیر 1400
لطفا جهت خانه مسافر در شهرستان شوشتر ودر قسمتی بنام جاده باغات انجام شو د خانه مسافر
چون متطقه ای بسیار زیبا و دلنشین بخصوص در ماههای خنک سال میباشد مخصوصا عید نوروز

محمد سلمانی زاده 15 فروردین 1400
باسلام وعرض ادب می خواهم درخصوص خانه مسافر ازتون سوال کنم وراهنماییم فرمایید . ممنون ومتشکرم

پربازدید ترین مطالب

تگ