جمعه 10 فروردین  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ برنجستانک کجاست؟ | جاذبه های دیدنی آن (1402)

⚡ برنجستانک کجاست؟ | جاذبه های دیدنی آن (1402)

⚡ برنجستانک کجاست؟ | جاذبه های دیدنی آن (1402)


نویسنده: رزا کجوری
30 اردیبهشت 1399



  • برنجستانک بهشتی گمشده در ارتفاعات سوادکوه :

اگر در تهران زندگی می کنید و دوست دارید که سفر کوتاهی به بهشتی پنهان داشته باشید؛ توصیه ما به شما این است که به برنجستانک عازم شوید. دهکده توریستی تفریحی برنجستانک سوادکوه یکی از محبوب‌ترین مکان ها برای طبیعتگردی اطراف تهران به شمار می آید. این روستای زیبا یک انتخاب بسیار هیجان انگیز برای تفریح و در عین حال محل مناسبی برای گذران اوقاتی در آرامش است.
ما در این مطلب قرار است این روستای کم نظیر در دنیا را به شما معرفی کنیم. مطمئن باشید که در پایان این مطلب به دنبال یک وقت خالی برای رفتن به دهکده توریستی برنجستانک خواهید بود.

دریاچه سد زمزم

  • وجه تسمیه برنجستانک :

اهالی منطقه درباره وجه تسمیه برنجستانک متفق القول هستند و روایتی که آن ها تعریف می کنند دور از ذهن هم نیست. مردم بومی دهکده می گویند که این منطقه در قدیم یک شالیزار کوچک بوده است که در آن برنج کاشت می شد. از همین رو بسیاری آن را با نام برنجستان کوچک می شناختند. به مرور زمان، پسوندِ  « ـَ ک » که نشانه ی تصغیر است و مفهومِ کوچکی و خُردی را می رساند به واژه برنجستان اضافه شد و اکنون نام این منطقه برنجستانک است.

جنگل برنجستانک

  • برنجستانک کجاست؟ :

اگر می خواهید از تهران خود را به برنجستانک برسانید مناسبترین مسیر جاده فیروزکوه می باشد که حدودا 250 کیلومتر (3 ساعت و 50 دقیقه) تا برنجستانک راه دارید. شما در این مسیر از شهرهای فیروزکوه، پل سفید و شیرگاه می گذرید و در فاصله 17 کیلومتری قائمشهر تابلوی برنجستانک را خواهید دید. از اینجا تا منطقه برنجستانک حدودا 14 کیلومتر راه است که جاده جنگلی را در پیش دارید. خبر خوب این است که تمام مسیر، ماشین رو است و شما هیچ مشکلی در رسیدن به این روستای زیبا نخواهید داشت. 

طبیعت روستای برنجستانک

برنجستانک در پاییز

  • جاهای دیدنی برنجستانک :

یکی از ویژگی های سفر به برنجستانک این است که با پیمودن مسیر کوتاهی می توانید از سایر جاذبه های طبیعی هم دیدن کنید. در ادامه به تعدادی از جاهایی که ما به شما توصیه می کنیم از دیدن آن ها غافل نشوید، اشاره می کنیم.
 

1- دریاچه گل پل :

گل پل یک دریاچه با چشم انداز جنگلی بسیار زیبا است که کلمات قادر به توصیف زیبایی آن نیستند. شاید درکمتر جایی چنین منظره ایی را بتوانید پیدا کنید. این دریاچه در پنج کیلومتری روستای برنجستانک قرار گرفته است. در مسیر دریاچه، شما به جاده ‌ای جنگلی برمی ‌خورید که حدود 20 دقیقه از ابتدای جاده تا دریاچه فاصله است که بخشی از آن را باید پیاده بروید زیرا ماشین رو نیست. اما مطمئن باشید این پیاده روی اصلا شما را خسته نخواهد کرد زیرا هم بسیار کوتاه است هم بسیار دیدنی. 
اگر طبیعت گرد حرفه ای هستید و هنوز خسته نشدید می توانید از جاذبه های دیدنی و گردشگری اطراف دریاچه گل پل مانند آبشار ارزفون هم دیدن کنید. 
 

دریاچه گل پل

2- سد برنجستانک :

در هشت کیلومتری جنوب شرق قائم‌شهر یکی از سدهای معروف ایران به نام سد برنجستانک وجود دارد. این سد روی رود آب تیچون که از سرشاخه های رودخانه تلار می باشد، قرار گرفته است. سد برنجستانک که با نام سد زمزم هم شناخته می شود آبی زلال و چشم‌اندازی بهشتی دارد که برای گردشگران امکان تفریحات متعددی را فراهم می‌کند. هدف از ساخت این سد ذخیره کردن آب برای مواقع کم آبی است و تاثیر بسیار زیادی در تامین آب منطقه دارد.

تراس کلبه‌های VIP کنار دریاچه سوادکوه (227003)

سد برنجستانک

3- هفت آبشار تیرکن :

یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی ایران، به‌خصوص در فصل تابستان آبشارها هستند. اگر به برنجستانک بروید شما فرصت این را خواهید داشت تا یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران را هم ببینید. البته این آبشار در خود برنجستانک قرار ندارد و شما باید به سمت روستای تیرکن در همان حوالی حرکت کنید. بعد از رسیدن به تیرکن نگران پیدا کردن هفت آبشار نباشید زیرا در مسیر به ‌سمت هفت آبشار تیرکن راهنما وجود دارد. 
به دلیل اینکه این آبشار در روستای تیرکن قرار دارد بسیاری از مردم بومی این آبشار را با نام آبشار تیرکن هم می شناسند. برای رسیدن به اولین آبشار از هفت آبشار سوادکوه، باید کمی در جنگل پیاده‌روی کنید. پس از آن می توانید با کمی فاصله بقیه آبشارها را پیدا کنید. اما بهتر است که به نکته ای توجه داشته باشید که مسیر جنگلی شیب‌دار است و پس از آبشار اول مسیر کمی سخت ‌تر می ‌شود.
یکی از مهم ترین ویژگی های این آبشارها، پلکانی بودن آن است. این پلکان ها بزرگ و کوچک هستند و ابعاد مختلفی دارند. همین نامساوی بودن پلکان ها زیبایی آبشار را چند برابر کرده است.

هفت آبشار تیرکن

4- جنگل و مرداب قادیکلا :

یکی دیگر از دیدنی های اطراف برنجستانک مرداب قادیکلا است. این مرداب در دل جنگل قرار است و درخت هایی برافراشته و بلند در اطراف آن وجود دارد. شاید اگر عکسی از این مرداب به شما نشان دهند فکر کنید تصویری از جنگل های آمازون است. این مرداب در روستای قادیکلا قرار دارد.
در جنگل قادیکلا تمشک زارهای بسیاری وجود دارد که اگر در زمان مناسبی به جنگل سفر کرده باشید می‌توانید از آن ها بچینید و طعم تمشک جنگلی را هم تجربه کنید. اما بهتر است در رفتن به جنگل و مرداب قادیکلا از مردم بومی راهنمایی بخواهید و هرگز وارد مرداب نشوید.

مرداب قادیکلا

کلبه‌های سوئیسی برنجستانک بهترین گزینه برای اقامت :

شاید تا به حال نام کلبه های سوییسی را شنیده باشید یا عکس های این کلبه های مثلثی را شکل دیده باشید. از آنجایی که این کلبه های مثلثی در مناطق کوهستانی کوه های آلپ سوییس بیشتر دیده می شود و به یکی از نمادهای جذاب آن منطقه تبدیل شده است. اغلب افراد، این کلبه ها را با نام کلبه‌ های سوییسی می شناسند.
حتی شاید بارها در فیلم ها یا حتی کارتون ها این کلبه ها را دیده اید و با خودتان گفته اید چه خوب می شد که یک شب را در آنجا می گذراندید. اما خبر خوب این است که برای اقامت در این کلبه ها نیازی نیست قدم به خارج از ایران بگذارید. بلکه کافی است به برنجستانک بروید. زیرا اقامتگاههای بومگردی این منطقه، به شکل کلبه های مثلثی شکل هستند.
این کلبه ها کاملا مجهز به امکانات هستند وشما می توانید در طول اقامت خود احساس راحتی کنید. همچنین این کلبه‌ها چشم ‌اندازی فوق‌العاده زیبا و جذاب به دریا دارند و این ویژگی بر محبوبیت آن‌ ها اضافه می کند.

کلبه های سوئیسی

کمپ در برنجستانک :

اگر از علاقه مندان به کمپینگ هستید و دوست دارید که شبی را در چادر بگذرانید، اطراف دریاچه سد زمزم بهترین جا برای شما خواهد بود. هر چند در این منطقه به خصوص در فصل بهار تعداد افرادی که کمپینگ می کند بسیار زیاد است و حتی بسیاری از اقامت های برنجستانک در همان منطقه واقع شده است؛ اما اگر تجربه کمپینگ ندارید بهتر است که با دوستان یا خانواده خود این کار را انجام دهید یا از مردم بومی بخواهید که مناطق مناسب تر را برای شما معرفی کنند و حتما وسایل لازم مانند مواد غذایی یا نوشیدنی با خود به همراه داشته باشید و حتی محل اقامت خود را به چند نفر از نزدیکان خود اطلاع دهید. 

کمپینگ برنجستانک

  • تفریحات برنجستانک :

علاوه بر اینکه در مدت اقامت خود در برنجستانک از طبیعت بسیار زیبای منطقه لذت خواهید برد، می توانید از سایر امکانات تفریحی منطقه هم استفاده کنید. گزینه های شما برای گذراندن ساعتی خوش در منطقه می تواند موارد زیر باشد : 

قایق ‌سواری : 

در دریاچه سد زمزم قایق هایی وجود دارد که شما می توانید آن ها را اجاره کنید و روی دریاچه قایق سواری کنید. قایق های این منطقه اغلب چهار نفر ظرفیت دارند و پدالی هستند. البته توجه داشته باشید که ممکن است در برخی فصول سال یا در شرایط آب و هوایی خاص امکان قایق سواری وجود نداشته باشد. به همین دلیل بهتر است که قبل از رفتن به آنجا در مورد شرایط آن تحقیق بیشتری بکنید.

قایق پدالی 

 اسب ‌سواری : 

سوار بر اسب شدن و تاختن در طبیعت زیبای خداوندی قطعا یکی از تجربیات به یادماندنی برای شما خواهد بود. البته اگر اسب سواری بلد باشید! جالب است که بدانید در دهکده توریستی برنجستانک باشگاه اسب سواری وجود دارد و شما می توانید ساعاتی را به تماشای اسب ها بنشینید یا اسبی کرایه کرده و سوارکاری کنید. 

اسب سواری

 عکاسی : 

برنجستانک هر ساله میزبان عکاس های مبتدی و حرفه ای زیادی می شود که به دنبال ثبت تصاویر از طبیعت زیبای منطقه هستند. اگر شما علاقه مند به گرفتن عکس هستید اما عکاس نیستید یا دوربین حرفه ای ندارید باید بگوییم که طبیعت منطقه به حدی زیباست که شما اگر با دوربین گوشی خود هم یک عکس ساده بگیرید، خروجی بسیار رضایت بخش خواهد بود. البته برخی عکاس های محلی هم در اوقاتی از سال آنجا برای گرفتن عکس و چاپ سریع آن حضوردارند. که شما می توانید با پرداخت مبلغی از آن ها بخواهید که یک عکس یادگاری برای شما بگیرند.

عکاسی

  • آب و هوای برنجستانک : 

اگر قصد مسافرت به برنجستانک را دارید بهترین زمان فصل بهار و ماه اردیبهشت است. زیرا آب و هوای منطقه در نیمه ابتدایی سال معتدل و خنک است و خبری از سرمای شدید یا گرمای سخت نیست. اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که در نیمه دوم سال به این منطقه توریستی سفر کنید باید انتظار آب و هوایی سرد را داشته باشید. به همین دلیل حتما تجهیزات لازم مانند لباس های گرم را همراه خود ببرید.  
از طرف دیگر بارش های بهاری باعث می شود که منطقه به بهشتی رویایی تبدیل شود که شما را در زیبایی های خود محو کند. هر چند این منطقه در تابستان هم میزبان گردشگران است اما باید بگوییم که به دلیل گرم تر شدن هوا، تعداد آن ها در مقایسه با بهار کمتر است. بنابراین اگر مشکلی با آب و هوای گرم ندارید می توانید در فصل تابستان هم به این دهکده توریستی سفر کنید.  

دریاچه سد سنبل رود

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


خوشخو 16 مرداد 1400
باسلام خرید یک منزل بامتراژ زمین 500تا 1000متر درمکان عال روستا باچشم انداز خوب چنده؟

پربازدید ترین مطالب

تگ