سه شنبه 4 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

عناصر معماری در بوم گردی

عناصر معماری در بوم گردی


نویسنده: ایران بوم گردی
15 مرداد 1398

 

 

عناصر معماری

شرح

سکو

محلی در دو سو در ورودی برای استراحت در هنگام انتظار، برای ورود یا گفتگو با افراد

سردر ورودی

هلال تزئینی روی در و تنها قسمت خارج از خانه اغلب کاشی کاری دارد و معمولا طوری ساخته شده که در زمستان­ها، مانع از ریزش برف و باران است و در تابستان­ها نیز مانعی برای تابش مستقیم آفتاب به شمار میرود.

در ورودی

در بیشتر اقامتگاه­های سنتی، در های ورودی دولنگه و چوبی هستند و هر لنگه کوبه  ای نیز دارد.زن­ها حلقه­ای که صدای زیری داشت و مرد­ها کوبه­ی چکشی شکل را که صدای بمی داشت، به صدا در می­آوردند.

هشتی

بلافاصله پس از ورودی، فضای هشتی وجود دارد.اغلب به شکل هشت ضلعی یا نیمه هشت ضلعی و یا بیشتر مواقع چهار گوش است با دکوراسیون خاصی طراحی شده است. هشتی دارای سقفی کوتاه و یک منفذ کوچک نور در سقف گنبدی شکل آن است و عموما سکوهایی برای نشستن درآن طراحی شده است.هشتی برای انشعاب قسمت­های مختلف خانه و گاه برای دسترسی به چند خانه ساخته می­شد.در خانه­های بزرگ، اندرونی و اقامتگاههای خدمتکاران نیز به هشتی راه داشتند و اغلب برای جداسازی آقایان و خانم­ها، به دوقسمتی ساخته می­شد.

دالان

دالان، راهروی باریکی بود که با پیچ و خم، واردشونده را از هشتی به حیاط خانه هدایت می­کرد.پیچ و خم دالان، برای رعایت حریم خصوصی خانه بود تا افراد نتوانند سریعا فعالیت های جاری در حیاط خانه را متوجه شوند.در دالان­ها، معمولا از دکوراسیون ساده ومجلل استفاده شده که فرد ار مجذوب خود می کند.

حیاط

حیاط در سکونتگاه­های قدیمی، مرکز و قلب ساختمان بود.حیاط مرکزی همراه با ایوان در هر سمت، ویژگی­ بود که از گذشته­های دور در معماری ایرانی حضور داشت، البته این امکان وجود داشت که حیاط از نظر هندسی مرکز خانه نباشد، اما از نظر زندگی و انجام فعالیت ها و ایجاد ارتباط بین قسمت های مختلف خانه، تعبیه دید و زندگی و انجام فعالیت ها و ایجاد ارتباط بین قسمت های مختلف خانه،تعبیه دید و سایر مسائل، مرکز خانه محسوب می­شد.حیاط،محلی برای برگزاری مراسم مختلف نظیر مراسم مذهبی، عروسی و تجمع اقوام بود.معمولا چهار گوش بود.ابعاد حیاط را تعداد و عملکرد فضاهای اطراف آن تعبین می­کنند. هر حیاط معمولا یک حوض و چند باغچه دارد که بسته به شرایط مختلف محلی نظیر آب وهوا و عوامل فرهنگی،با اشکال متفاوتی می­یابد.سازمان دهی فضاهای محصور حیاط به گونه ای بود که با تغییرات فصلی و کارکردهای مختلف اتاق های مجاور، متناسب باشد.در طراحی دکوراسیون حیاط­ها معمولا از کاشی­های رنگی و رنگ های شاد استفاده  می­شد.

حوض و باغچه

در حیاط سازی سکونتگاهای قدیمی،حوض، و باغچه، معتبرترین عناصر حیاط سازی به شمار می­رفت.

تالار

این عنصر، عموما فضایی با دکوراسیون داخلی بسیار زیبا و پکار بوده که در کنار اتاق­های ساده در اقامتگاه­های سنتی کاملا مشهود است.تالار با گچ­بری، آئینه­کاری، نقاشی روی گچ، مقرنس و با نقاشی روی چوب تزئین می­شد.جبهه رو به حیاط تلار با ارسی­های پنج دری و یا هفت دری به حیاط خانه مربوط می­شدند. تالار برای پذیرایی از مهمانان محترم و مخصوص مورد استفاده قرار می­گرفت.

نشیمن

نشیمن، اتاق­هایی است که از تالار اهمیت کمتری داشتند و از اتاق های ساده مهم­تر بودند.نشیمن، محل تجمع افراد خانواده و مهمان های بسیار نزدیک به حساب می­آمد.این عناصر از نظر تزئینات بسیار ساده بودند. طراحی داخلی نشیمن به گونه ای بود که احساس آرامش را به افراد می­داد.

آشپزخونه

معمولا مربع یا مستطیل شکل است.نزدیک آب انبار و چاه آب قرار دارد.در درون آشپزخانه، محلی برای پخت­و­پز، ذخیره­ی چوب و تنور پخت نان و در درون دیوار آن تاقچه­ای برای قرار دادن ابزار آشپزی و غذا تعبیه شده است.

سرویس بهداشتی و حمام

در سطح پایین تری قرار میگرفتند.نخست به دلیل سهولت در استفاده آب و زه­کشی آن،سپس گرمای آن.حمام به دو بخش تقسیم می­شد: یکی برای تعویض لباس (سربینه) و دیگری برای شست وشو(گرم خانه).

بام

بام در معماری ایران به جرات بخشی از فضای زندگی است و علاوه بر وجود حجم های پیچیده و زیبا، به عنوان حیاط هم مورد استفاده قرار می­گرفته است.در شهرهای نظیر نایین در برخی از بناها با دیوارهای صندوقه چینی شده، اطراف بام را تا حدود یک متر و نیم بالا آورده و نوعی حیاط در بام وجود می­آوردند که در شب های تابستان برای خواب استفاده می­شده است.همچنین این دیوارها با سایه­اندازی بر بخشی از بام در ساعات مختلف روز، نقش اقلیمی ثانویه­ای نیز داشته اند.نمونه­ی خانه­ی عباسیان کاشان با چنین حیاطی در بام است که در آن معماران با قاب بندی­های ظریف از مشبک آجری، اماکن تهویه را نیز فراهم آورده­اند.

زمستان نشین

اگرچه زمستان­نشین پیش از آنکه نام فضای معینی باشد، به همه­ی فضاهایی که در وجه شمالی حیاط ساخته می­شوند تا از آفتاب زمستان که با زوایه­ای مایل به درون اتاق­ها می­تابد، استفاده کنند، گفته می­شود، اما مجموعه­ی معینی از فضاها با رابطه­ای خاص،مجموعه­ی فضاهای زمستان نشین را تشکیل می­دهند که عبارتند از سه­دری، پنچ­دری و شکم دریده، که روی محور اصلی قرار می­گرفته اند و دو فضای ارتباطی که می­توانند راهرو یا تختگاه باشند و گوشواره ایی که از سه­دری،اتاق ارسی یا تهرانی و اتاق دودری تشکیل شده­ا­ند و گوشه­های این بخش را تشکیل می­دهند.فضای اصلی زمستان­نشین روی محور اصلی قرار گرفته­ و برای ورود بیشتر نور خورشید اغلب پنجره­­های آن را از ارسی­های بزرگ می­ساخته­اند.داخل فضاهای مرکزی با توجه به بسته بودن فضا،تزئینات پیچده­ای چون قطارهای مقرنس و آیینه کاری­های بسیار پیچیده دیده می­شود.

بهار خواب

این فضا همان مهتابی است و در مناطقی از خراسان،تخ­بوم(تخت­بوم) نیز نامیده می­شود.این فضای بدون سقف در مجاورت حیاط و در طبقات بالاتر از اول ساخته می­شود و شب­های تابستان در آن می­خوابند و بسته به محل استقرار آن، در ساعاتی که دیوارهای اطراف برآن سایه­ی مناسب می­اندازد، از آن استفاده می ­شود. در بهار و پاییز در تمام ساعات روز و در تابستان، شب­ها قابل استفاده بوده است.

اتاق کرسی

این اتاق در مجموعه­ی زمستان­نشین و اغلب در گوشه­های این بخش که در پنجره­ی کمتری به حیاط دارند، ساخته می­شده تا در زمستان با بستن در و پنجره­ها بتوان آن را گرم نمود.در وسط اتاق، چال کرسی قرار داشته و ابعاد اتاق تابع ابعاد کرسی بوده، چون دیواره­های آن برای تکیه دادن مورد استفاده قرار می­گرفته­اند. این فضا در همه خانه­های اقلیم سرد و کوهستانی وجود دارد. این اتاق در مناطق پرشیب در پشت اتاق­ها و داخل کوه کنده می­شده و فاقد پنجره بوده است. این بخش در خانه­هایی که حیاط بیرونی داشتند، گاه روی محور اصلی که شکم دریده یا چلیپا نیز قرار می­گرفته است.


منبع: ایران بوم گردی

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


لیلا اقدسی 28 آذر 1399
اطلاعات عالی بود ممنون

پربازدید ترین مطالب

تگ