شنبه 1 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

نحوه صحیح پخت برنج ایرانی

نحوه صحیح پخت برنج ایرانی

نحوه صحیح پخت برنج ایرانی


نویسنده: ایران بوم گردی
04 مرداد 1398

با توجه به اینکه برنج برای ما ایرانی‌ها به عنوان یک غذای اصلی به شمار می‌آید نیاز است هر کدبانو و آشپزی، نحوه طبخ برنج ایرانی را به درستی رعایت کند. برنج ایرانی از نظر بو، طعم و ارزش غذایی با بهترین برنج‌های دنیا قابل رقابت است. حال چرا بعضی از ما برنج کم کیفیت و دانه بلند هندی و پاکستانی را به برنج با کیفیت ایرانی ترجیح می‌دهیم؟

برنج ایرانی 01

شاید پاسخ این سوال سخت نباشد. بعضی‌ از هموطنانمان بر این باورند که برنج پاکستانی و هندی قد بلندتر، مقرون به صرفه‌تر و طبخ آن راحت‌تر از برنج ایرانی است. کارشناسان کشاورزی معتقدند، درشت بودن محصولات کشاورزی دلیل خوبی برای سالم بودنشان نیست و می‌توان با تغییرات ژنتیکی و سموم رشد، اندازه محصولات کشاورزی را تغییر داد ولی حتما این کار بر ارزش غذایی و طعم و عطر محصول نتیجه منفی می‌گذارد. برنج ایرانی با اندازه متعادل، عطری بی نظیر، طعمی لذیذ و ارزش غذایی بالا می‌تواند به سلامت خانواده‌های ایرانی کمک کند. 

برنج ایرانی 03

حتما طبخ صحیح غذا در بجای گذاشتن تجربه به یادماندنی از سفره ایرانی جایگاه ویژه‌ایی دارد. برنج ایرانی با تمام مزیت‌هایی که بیان شد اگر درست طبخ نشود امکان دارد به اصطلاح شفته شود، به اندازه کافی قد نکشد و یا شفاف و سفید نشود اما می‌توان با رعایت نکاتی ساده و مهم که در ادامه بیان می‌شود تغییر در عطر، اندازه و طعم خوش برنج ایرانی را به وضوح مشاهده کرد.

1-  به اندازه هر نفر، 1 پیمانه برنج (140 گرم) در نظر بگیرید و برنج تازه را چندین بار شسته به این صورت که چندین مرتبه به آن آب اضافه کرده و خالی کنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا آب برنج زلال شود.

2-  برنج شسته شده را به همراه نمک و آب ولرم ( به اندازه 5 سانتی متر بالاتر از سطح برنج آب بریزید) به مدت حداقل 2  ساعت در گوشه ایی بگذارید. (به ازای هر دو پیمانه، یک قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید) در این مدت آب نمک کاملا برنج را از هر نوع آلودگی ضد عفونی می‌کند.

3-  در این مرحله آب نمکی که برنج را در آن خیسانده اید، دور بریزید و دوباره به همان مقدار به برنج آب اضافه کنید ( به اندازه 5 سانتی متر بالاتر از سطح برنج آب بریزید) و به اندازه نیاز به آن نمک اضافه کنید.

4-  حال قابلمه را روی شعله گاز گذاشته و شعله را در حالت زیاد قرار دهید تا آب به همراه برنج جوش بیاید.

5-  بعد از جوش آمدن آب برنج و زمانی که دانه‌های برنج به بالای سطح آب آمدند، زمان تست آن فرا می‌رسد. چند دانه برنج را از قابلمه بردارید و با انگشتان خود لمس کنید. دانه برنج باید حالتی بین سفت و نرم به خود گرفته باشد تا وارد مرحله بعدی پخت بشویم.

6- برای اینکه برنج سفیدتر به نظر آید کافی است در زمان جوشیدن به اندازه نصف لیوان آب نارنج طبیعی یا آب لیمو به قابلمه برنج اضافه کنید و 1 دقیقه منتظر بمانید.

7- بعد از اینکه مطمئن شدیم برنج به حالت کمی نرم تغییر حالت داد، قبل از برداشتن از روی گاز، آب سرد را به قابلمه اضافه می‌کنیم (به اندازه هر 2 پیمانه برنج 1 لیوان آب سرد) این کار باعث می‌شود که به اصطلاح به برنج شوک وارد شود و برنج قد بکشد.

8- قابلمه را از روی اجاق گاز برداشته و درآبکش خالی کنید تا آب از آن تخلیه گردد.

9-  قابلمه خالی را دوباره ی رو اجاق گاز گذاشته، کمی روغن و آب و بسته به سلیقه میتوانید زردچوبه یا زعفران به آن اضافه کنید.

10-  برنج داخل آبکش را در قابلمه ای که از قبل آماده کرده اید اضافه کرده و در قابلمه را به همراه دَم کنی بپوشانید و به مدت 3 دقیقه روی شعله زیاد قرار داده تا به اصطلاح بخار کند سپس با حرارت ملایم به مدت 35 الی 45 دقیقه، برنج دم کشیده و آماده میشود.

11-  مرحله پایانی را اصطلاحا استراحت دادن به برنج می‌نامند. بعد از اینکه شعله زیر قابلمه را خاموش کردید برنج پخته شده به 5 دقیقه زمان نیاز دارد تا بخار داخل قابلمه برنج را بصورت یکدست عمل آورد.

برنج ایرانی به همراه غذاهای محلی، رنگ و عطر خاصی به سفره های ما ایرانی‌ها داده و همیشه به عنوان یک تجربه بی نظیر در دفتر خاطرات میهمانان خارجی جای دارد.

 

غذا و برنج ایرانی 01


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: مجله ایران بوم گردی

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ