پنجشنبه 27 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

آمل، شهر بام ایران

آمل، شهر بام ایران

آمل، شهر بام ایران


نویسنده: رزیتا ادریسی
12 مرداد 1398

از مقاصدی که همیشه گزینه سفر بسیاری از گردشگران ایرانی به خصوص در ایام نوروز و فصل تابستان می‌باشد خطه سرسبز شمال است. منطقه‌ای که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. آمل با آب و هوای معتدل و مرطوب یکی از شهرهای شمالی کشور عزیزمان ایران است که در فاصله 70 کیلومتری از ساری و 180 کیلومتری تهران، در استان مازندران قرار گرفته و با شهرهایی نظیر بابل، بابلسر، نور و محمودآباد و استان تهران در همسایگی قرار دارد. شهری تاریخی با جاذبه‌های دیدنی فراوان که از آن به عنوان شهر بام ایران یاد می‌کنند. آمل در زبان ایرانیان قدیم به ضد مرگ معنا شده است ( یعنی تو را مرگ مباد). گویش مردم این شهرستان، مازنی و فارسی است و اقتصاد این خطه از استان مازندران بر پایه کشاورزی به خصوص تولید برنج استوار می‌باشد که آن را به پایتخت برنج ایران تبدیل نموده است.

آمل با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، مقصد مناسبی برای سفری چند روزه و ثبت لحظات به یادماندنی است. شهری با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نظیر، آبشار شاهاندشت، قله دماوند، رودخانه هراز، امام زاده هاشم، پارک جنگلی میرزا کوچک خان، دشت شقایق، آبشار قلعه دختر، سد لار، قلعه ملک بهمن، آرامگاه ناصرالحق، برج آرامگاهی میر حیدر آملی، مسجد جامع آمل، آبشار دریوک و موزه تاریخ آمل که می‌توانند دلایل محکمی برای سفر به این شهر تاریخی باشند. شهری با خانه‌های روستایی ساخته شده از کاهگل و چوب، محل‌های پرورش گاو و اسب، تجربه دوشیدن شیر، چوپانی، طعم نان گرم تنوری و غذاهای محلی و ارگانیک که از دست‌رنج مردم زحمتکش این خطه از کشورمان به دست می‌آید، مثال زدنی است. اقامت در چنین خانه‌هایی می‌تواند خاطره‌ای خوش و بیادماندنی از سفر به این شهر در ذهنتان ثبت کند. شهری که بهترین‌ها و منحصر به فرد ترین‌ها را در خود جای داده است. آثار طبیعی نظیر آبشار شاهاندشت و قله دماوند که از بی نظیرترین آثار طبیعی ایران و جهان می‌باشند. همچنین با سفر به این شهر تاریخی و طبیعی می‌توانید از غذاهای محلی این منطقه نظیر پلو زعفرانی، کته آملی و شکم پر آملی، نان کوهی، آغوزکنک و ساقه عروس نیز بهره مند شوید.

آرامگاه میر حیدر آملی

قله دماوند، بام ایران

قله‌ای زیبا و مرتفع در بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران که با ارتفاع 5610 متر به عنوان بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان خاورمیانه و آسیا شناخته می‌شود. این کوه اسطوره‌ای، جایی است که به اعتقاد مردم، فریدون، ضحاک را به بند کشیده است. این کوه در 62 کیلومتری آمل و 69 کیلومتری تهران قرار دارد و در سال 1381 به عنوان نخستین اثر طبیعی به ثبت رسیده و دارای چشمه‌های گوگردی و آبگرم متعدد می‌باشد. قطر دهانه این آتشفشان 400 متر است و این کوه افسانه‌ای هرساله هزاران طبیعت گرد و مشتاق کوهنوردی را از سراسر نقاط ایران و جهان به سوی خود می‌کشاند.

قله دماوند

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت در روستایی به همین نام، در 65 کیلومتری شهر آمل و 96 کیلومتری جاده هراز به آمل واقع شده است. این آبشار با طول 180 متر، بلندترین آبشار مازندران و دومین آبشار مرتفع ایران محسوب می‌شود. برای رسیدن به این آبشار منحصر به فرد باید مسیر روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت و گذر از روستا به مدت 15 دقیقه پیاده روی را طی کنید. این جاذبه طبیعی در سال 1390 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در نزدیکی این اثر طبیعی، قلعه ای معروف به قلعه مالک بهمن قرار دارد که از بزرگترین قلاع کوهستانی البرز محسوب می‌شود. از دیگر جاذبه‌های اطراف آبشار می‌توان به آبگرم لاریجان، کتیبه شکل شاه و قله دماوند اشاره کرد.

آبشار شاهاندشت

اگر علاقمند به سفر و بازدید از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم شهر آمل هستید و تمایل دارید چند شبی را به دور از هیاهوی شهری در محیط آرام و دل نشین خانه روستایی، غذاهای لذیذ محلی و ارگانیک را تجربه نمایید، سامانه رزرواسیون ایران بوم گردی مجموعه‌های بوم گردی و اقامتگاه‌های سنتی را به شما معرفی می‌کند که شرایط لازم برای میزبانی از گردشگران را دارا می‌باشد. سامانه تخصصی ایران بوم گردی که خانه بوم گردی ایران نامیده می‌شود، سعی نموده با رعایت استانداردهای مصوب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، شرایط مناسبی را برای اقامت طبیعت دوستان و مسافران عزیز محیا کند تا لحظات خوش و خاطرات به یاد ماندنی را به یادگار بگذارد.

گردشگران می‌توانند با مراجعه به سایت ایران بوم گردی و مشاهده عکس، ویدیو، توضیحات کامل، نظرات کاربران و قیمت‌ها نسبت به اجاره خانه‌های روستایی و رزرو اقامتگاه بوم گردی با مناسب ترین قیمت اقدام فرمایند.


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ