پنجشنبه 27 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

روستای شاهاندشت زیبا در دل البرز

روستای شاهاندشت زیبا در دل البرز

روستای شاهاندشت زیبا در دل البرز


نویسنده: رضا برزگر
23 مرداد 1396

روستای شاهاندشت 

روستای شاهاندشت با قدمتی ۳۵۰۰ ساله می باشد که در استان مازندران،شهرستان آمل، بخش لاریجان ، دهستان بالا لاریجان قرار دارد. 

ارتفاع از سطح دریا : 1500 متر 

نام محلی : شوندشت ، شونادشت

روستای شاهاندشت دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری و فرهنگی خاصی است. 

این روستا دارای ۴ اثر ثبت شده ملی در آثار ملی ایران است. 

آبشار شاهاندشت 

آبشار شاهاندشت دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع و بزرگترین آبشار استان مازندران است. در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌دشت با ارتفاع ۵۱ متر بزرگترین آبشار استان مازندران به شمار می‌رود که این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی ۱۸۰۰ متری دارد. بهترین زمان برای دیدن این آبشار زیبا از اواسط بهار تا ابتدای پاییز است . 

تکیه شاهاندشت 

مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه ملک بهمن 

این قلعه مربوط به دوران پیش از اسلام است و با شماره ۲۷۷۸ در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده استبه حکام پادوسبانیان است که بر رویان،نور، کجور و رستمدار حکومت می‌کردند. بنای قلعه بر روی صخره‌ای حدود ۲۲۰۰متر بالاتر از سطح اراضی شاهاندشت از لاشه سنگ‌های بزرگ و کوچک و ملات گچ و ساروج ساخته شده که به صورت طبقه طبقه و شامل اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمانی است. این قلعه به دستور شاه عباس صفوی در سال ۱۰۵۵ فتح شد.

همانطور که نوشتم این قلعه از ساروج ساخته شده است که ساروج مخلوطی از شیر، تخم مرغ و نوعی خاک است و استحکام زیادی دارد به طوری که در مقابل زلزله های شدید منطقه لاریجان مقاومت کرده است. هیچ رذاه ورودی برای این قلعه وجود ندارد مگر راه زیرزمینی که امروز مسدود شده و کوهنوردان با امکانات اولیه و رعایت موارد ایمنی می توانند از آن عبور کنند . 

 تعدادی اتاق در کنار آبشار ، مدخل ورودی و چند پله بلند و دیواره های قطور برج های بالای قلعه از جمله مکان هایی هستند که سالم مانده اند، علاوه بر این برج ها دیدبانی هایی در اطراف وجود دارد که مهم ترین آن ها آتشکده (برج بیامه سی) گنبد سی شاهاندشت است که در فاصله ۲۰۰۰ متری قلعه با سبک معماری قلعه ، در منطقه ای به نام سه طاق بر بالای روستای آخا و آخازیر ، منطقه امیری واقع است که کاملاً مشرف قعله و منطقه است. 

 غار الیاس تنگه ، غار کبوتر کلی ، تخته سنگی از دیگر جاذبه های این روستای زیبا است . کوچه پس کوچه های این روستا، باغ شاهاندشت  همه از موهبت های الهی این روستا استکه هر ساله هزاران نفر را به خود جذب می کند. 

در روستای شاهاندشت میوه هایی چون گیلاس ،آلبالو ، سیب ، گردو ، تمشک ، شاه توت ، گلابی ، زردآلو به عمل می آیند . نان کوهی و البته نان مخصوص مردم مازندران را می توان به عنوان سوغات این روستا در نظر گرفت. 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ