شنبه 6 مرداد  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ کاخ موزه رامسر + عکس

⚡ کاخ موزه رامسر + عکس

⚡ کاخ موزه رامسر + عکس


نویسنده: عسل غضنفری
31 تیر 1395

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ کاخ موزه رامسر + عکس جهت اجاره و رزرو



  • کاخ موزه رامسر، قطعه‌ای از تاریخ :

گذشته می‌گذرد و تنها خاطره‌ها باقی می‌مانند. اتفاق‌ها، نمادها و آثار منحصربه‌فرد از گذشته به‌جا مانده‌اند و هرکدام حرفی برای گفتن دارد؛ داستان‌هایی که شاید هیچ‌وقت به‌درستی درک نشوند. وقتی کلمه "تاریخ" به گوش ما می‌رسد به گذشته‌های دور فکر می‌کنیم؛ زمانی که تنها یادگاری‌اش سنگ‌نگاره‌ها و داستان‌های عجیب است. اما تاریخ همیشه دور از ما نیست. بعضی‌وقت‌ها یک اتفاق همه‌چیز را از ریشه تغییر می‌دهند؛ مثلا بنایی که چند سال قبل یک اقامتگاه بود، حالا یک موزه است.

نمای بیرونی کاخ موزه

  • کاخ موزه رامسر کجاست؟

کاخ موزه رامسر تا سال ۱۳۵۷ اقامتگاه موقت شاه بود و بعد از انقلاب تبدیل به موزه شد. همان‌طور که از نامش مشخص است کاخ مرمر در رامسر، یعنی عروس شهرهای شمال ایران قرار دارد. از باغ سرسبز کاخ که بگذریم، موزه‌های مختلف نظر ما را جلب می‌کند. هر کجای کاخ پا بگذارید منظره شاهانه جلوی چشمان شماست؛ چیزی که مردم آن زمان نمی‌توانستند تماشا کنند اما حالا هرکسی اجازه ورود دارد. موزه‌های مختلف شامل موزه اسناد، کاخ شاه، موزه حمام قدیم، موزه مردم‌شناسی رامسر و همچنین موزه بین‌المللی عاج در کاخ مرمر قرار دارند. 

حیاط کاخ موزه


از زیبایی و شکوه بنا که بگذریم، مکان آن توجه ما را جلب می‌کند. کاخ مرمر روی یک تپه ساخته شده و به دریا و جنگل مشرف است. کاخ موزه رامسر در باغ وسیع و سرسبز قرار دارد. اولین چیزی که موقع ورود می‌بینید درخت‌های میوه و حوض بزرگ جلوی کاخ است. این منطقه یکی از باغ‌های گیاه‌شناسی ایران است و طی سال‌ها گونه‌های مختلف در آن وجود داشته‌اند.

درب ورودی کاخ موزه

  • تاریخچه کاخ مرمر رامسر :

کاخ مرمر رامسر حدود ۹٠ سال قدمت دارد. این بنا در سال ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ ساخته شد تا استراحتگاه خانواده سلطنتی باشد. اسم بنا را کاخ مرمر گذاشتند چون از سنگ مرمر در ساختش استفاده شد. چهار ستون و دو ببر مرمری هم در ایوان ورودی کاخ ساخته شده که نمادی از دوره پهلوی اول هستند. بعد از رضا خان، پسرش محمدرضا شاه پهلوی مالک کاخ مرمر رامسر شد و تا سال ۱۳۵۷ به عنوان اقامتگاه موقت از آن استفاده کرد. 

محوطه کاخ موزه


بعد از سال ۱۳۵۷ کاخ موزه رامسر در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. در سال ۱۳۵۸ حدود ۴۵ روز ورود مردم به کاخ آزاد بود و بعد از آن به دلایل امنیتی درب کاخ تا ۲۱ سال بسته شد. طی این سال‌ها وسایل داخل کاخ برای حفظ و نگهداری به تهران منتقل شدند. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ کاخ موزه رامسر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مرمت و بازسازی بنا حدود یک سال زمان برد و پس از آن درب کاخ به روی مردم باز شد. کاخ مرمر از آن روز تابه‌حال پذیرای علاقه‌مندان به تاریخ است. 

مجسمه های کاخ موزه


نکته جالب در مورد کاخ موزه رامسر این است که پژوهشگرها روی آثار به‌جا مانده مربوط به حاشیه دریاچه خزر در این بنا تحقیق می‌کنند. همین موضوع باعث شده که کاخ مرمر با نام "موزه تماشاگه خزر" هم شناخته شود. 

دکوراسیون کاخ موزه

  • معماری کاخ موزه رامسر :

اولین چیزی که بدو ورود به کاخ می‌بینید، باغ زیبا و سرسبز است. نکته جالب این است که اولین مرکبات اصلاح‌شده و گیاهان تزیینی کمیاب برای اولین بار در باغ کاخ مرمر کاشته شده‌اند. مثلا گیاه برهنه که بسیار با ارزش و به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین گونه‌های گیاهی شناخته می‌شود، برای برای اولین بار در خاورمیانه داخل این باغ کاشته شد. به‌جزء گیاهان کم‌یاب، یک درخت کاج با ارتفاع ۲۳ متر در کاخ موزه رامسر وجود دارد. این درخت با نام چهار شاخ شناخته می‌شود و عمر طولانی دارد. 

محوطه کاخ موزه


بناهای تاریخی باید حفظ شوند و از آسیب دور بمانند. برای همین ورود به بیشتر اتاق‌ها و حیاط کاخ ممنوع است و فقط از مسیری که مشخص شده حرکت می‌کنید. مسیری که از درب ورودی به کاخ می‌رسد با شن و ماسه پوشیده شده و با گل‌ها و شمشادها تزئین شده است. بعد از عبور از باغ به حوض کاخ می‌رسید. آب این حوض از همان روزهای اول ساخت از یک چشمه قدیمی تأمین می‌شد و بعضی وقت‌ها چند ماهی خاویار داخل حوض مشاهده می‌شوند.

نمای بیرونی کاخ موزه


موزه رامسر شامل کاخ مرمر و پنج عمارت دیگر می‌شود. درست در جنوب باغ عمارت‌های تأسیسات، انبارداری و حمام قرار دارند. عمارت نگهبانی و واحد سرایداری هم در بخش شمالی باغ هستند. اما مهم‌ترین بخش، کاخ مرمر است که ۶٠٠ مترمربع وسعت دارد. این کاخ یک طبقه زیرزمین هم دارد؛ البته بازدید از زیرزمین برای مردم ممنوع است. لازم به‌ذکر است که سقف زیرزمین تیرگذاری و بتون شده تا در مقابل زلزله مقاوم باشد. 

محوطه کاخ موزه

  • قوانین بازدید از کاخ موزه رامسر :

کاخ مرمر رامسر یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران است. با این حساب جای تعجب ندارد که قوانینی برای بازدید وجود داشته باشد. این موزه هر روز (به‌جزء ایام سوگواری و شنبه‌ها پذیرای گردشگران است. مسافرها در نیمه اول سال ساعت ۸:۳٠ تا ۲٠:۳٠ اجازه ورود دارند. کاخ موزه رامسر در فصل پاییز و زمستان از ساعت ۸:۳٠ تا ۱۷ باز است. 
بازدید از کاخ مرمر هزینه دارد. البته ورود تور لیدرها و کارمندان آژانس‌های مسافرتی شامل هزینه نمی‌شود و برای دانشجوها نیم‌بها است.

محوطه کاخ موزه

  • سخن آخر :

برخلاف تیترهای شبکه‌های مجازی، تاریخ هیچ‌وقت تکرار نمی‌شود. هر لحظه اتفاق جدیدی می‌افتد و هر بار یک چیزی متفاوت است. تماشای آثار به‌جا مانده از دوره‌های مختلف یکی بهترین راه‌ها برای مطالعه تاریخ است. اگر به مطالعه تاریخ علاقه دارید سفر به عروس شهرهای ایران و بازدید از کاخ موزه رامسر بدون شک شما را سرحال می‌آورد.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ